Mötet sker på kontoret, som ligger i hjärtat av Turistsverige, i Gamla stan med utsikt mot Slussen i Stockholm.
Jim återvänder regelbundet norrut med familjen till stan där pappa Conny och mamma Inez och brodern Benny med familj bor.
– Vi åker upp till sommarstället i Degerön varje år. Barnen tycker inte att det varit sommar om vi inte varit till Skellefteå.
Han följer dessutom kommunens utveckling med stor nyfikenhet.
– Jag blev jätteglad då Skellefteå kom med på Times lista. Det är ju My Hometown, konstaterar han.
Jim har nästan hela 2000-talet jobbat med frågor runt resande, efter utbildningen i kommunikationsvetenskap.
– Då jag bodde i Skellefteå jobbade jag bland annat på Skellefteå vandrarhem och på turistbyrån som då låg vid E4, berättar han.
1999 började han på TUI och arrangörer kopplade till bolaget. Han fick då den välkända resekommunikatören Lottie Knutsson som chef.
Jim kom bland annat att jobba med hållbarhets- och kvalitetsfrågor i en tid då intresset för de ämnena var betydligt mindre än de är i dag och berättar att då han började kom bland annat frågan om miljöcertifiering av flygbolag att diskuteras lite grann.
Med tiden fick han nya roller både inom kommunikation och med hållbarhetsinriktning, bland annat ansvar för den nordiska koncernens miljö- klimat- och CSR-arbete, för att senare bli ansvarig för såväl extern som intern kommunikation i koncernen med 1 500 medarbetare världen över i flera bolag.
Mycket gick bra, men ett bakslag kom på vägen under tiden på Tuifly Nordic.
– Det var lite av en kommunikativ dröm för mig att få berätta att vi var det första miljöcertifierade flygbolaget i världen.
Bara veckor innan Jim räknade med att gå i mål läste han en liten notis att Malmö Aviation hade blivit miljöcertifierade enligt standarden ISO 14 001.
– Jag blev så arg att jag valde att gå hem resten av dagen, ler han.
Hösten 2015 gjorde Jim en avstickare då han blev kommunikationschef på stiftelsen Min stora dag under två år. Stiftelsen uppfyller önskningar och skapar pauser för barn och unga med allvarliga sjukdomar och diagnoser.
– Det är en fantastisk organisation. Det handlar om att förverkliga så många barns drömmar som möjligt. Ett av de märkligaste önskemålen var en kille som ville skjuta en varg, men det var ju inget vi kunde uppfylla, berättar Jim.
Då han väl återvände till resebranschen blev det till flygbolaget BRA (Braathens Regional Airlines), först som ansvarig för presskommunikation, sedan som kommunikationschef med bolagets hållbarhetschef rapporterande till sig. Den resan tog slut i april 2020. Pandemin hade drabbat hela världen – och resandet minskade dramatiskt.
BRA gick tidigt in i en rekonstruktionsprocess och tvingades då säga upp alla utom elva personer.
– Alla förstod nog att det var företagets enda väg framåt. Det fanns ingen bitterhet eller ilska från min sida utan var bara sorgligt. Det var en extremt slitig tid då pandemin kom. Jag hade kollegor som inte åkte hem utan sov under skrivbordet eftersom logistiska beslut runt resorna skulle fattas hela tiden, berättar Jim.
I början av hösten 2020 klev Jim Hofverberg in som nyanställd kommunikationschef på det statliga marknadsföringsbolaget Visit Swedens kontor som har 50 anställda, varav många jobbar på utlandskontoren i till exempel Tyskland, USA, Kina och Storbritannien.
Starten upplevde han märklig.
– Jag skulle gå till kontoret och hela Gamla stan var tomt på folk. Det var dessutom helt tomt i tunnelbanan. Det var inte en kotte ute, berättar Jim som självfallet bar på frågan: Hur länge skulle pandemin pågå och vad skulle den få för konsekvenser?
Jim konstaterar att pandemin gjorde att nästan alla marknader i världen började titta inåt.
– Vi fokuserade på att få svenskar att resa runt i Sverige, inte enbart inom den egna kommunen. Och på att vara tydliga internationellt med kampanjen ”welcome when the time is right”.
Svemester- och hemsterbegreppen blev populära.
– Många upptäckte hur mycket det finns att se och göra i Sverige. Nu, 18 månader efter pandemin börjar det bli ett normalläge, men de resenärer som reser långväga till Sverige saknar vi än, berättar Jim och konstaterar att det egentligen inte finns något lågprisresande till Sverige då det inte finns charter hit, men att natur och utomhusliv är det som lockar många, förutom den svenska kulturen.