Skellefteå Kraft i topp i energibranschen

Skellefteå Kraft ligger i topp inom flera områden när Svenskt Kvalitetsindex undersökt energibranschen. Det gäller då både elhandel och elnät privatkunder samt elnät företagskunder.

Foto: Lars Eriksson

Stockholm2019-11-25 07:38
undefined

Vad gäller privatkunder som handlar el via Skellefteå Kraft klättrar Skellefteå Kraft från fjolårets åttondeplacering till en förstaplats.

– Det stora engagemang som våra medarbetare har visat kring att sätta kunden i fokus är en stor anledning till att vi har gjort den här resan, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.

Övriga två förstaplaceringar kommer från de privatkunder och företagskunder som är anslutna till Skellefteå Krafts elnät.

– Det känns fantastiskt att få det här omdömet från våra kunder. Det visar på att vi utifrån de senaste årens värdefulla kunddialog mött de utmaningar vi ställts inför på ett bra sätt, kommenterar Clas Berglund, vd för Skellefteå Kraft Elnät.

Förutom topplaceringarna kommer de på andra plats bland energibolagen för fjärrvärme företagskunder och de är trea när det gäller elhandel företagskunder. I kategorin fjärrvärme privatkunder intar de plats nummer fyra.

Tre aktörer sticker ut med de högsta resultaten i år – Skellefteå Kraft, Jönköping Energi och Falkenberg Energi.

Svenskt Kvalitetsindex studie av energibranschen visar att kundnöjdheten för branschen går upp i år. Energibolagen månar mer om sina kunder och är enklare att vara kund hos än tidigare. Bolag med tydliga varumärken och hög kännedom har också de nöjdaste kunderna. Företagskunderna är generellt mindre nöjda än privatkunderna, företagen efterfrågar ett tydligare partnerskap med sin energileverantör. 8 av 10 kunder anser också att energiföretagen bör ta ett större ansvar kring hållbarhetsfrågorna, vilket ställer höga krav på branschen de kommande åren.

– Energibranschen har tidigare varit relativt enkel där produktion, överföring och konsumtion varit separata delar. Energibolagen har arbetat i silos och varit experter på sina respektive nyttigheter. Under senare år har en förflyttning skett där energibolagen börjat forma mer av ”ett bolag” där kunden står i centrum, säger Johan Parmler, vd, Svenskt Kvalitetsindex.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!