– Jag ser resultatet som ett kvitto på att vi är inne på rätt spår inom Skellefteå Kraft. Vi vill driva och verka för att Sverige ska kunna leva upp till riksdagens mål om 100 procent förnybar elproduktion till år 2040, säger i ett pressmeddelande Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft.
För privatkunder inom elhandel toppar Karlstad Energi medan Borlänge Energi kommer bäst ut i fyra kategorier – företagskunder elhandel, privatkunder elnät samt privat- och företagskunder inom fjärrvärme medan Skellefteå kniper förstaplatsen för företagskunder elnät och andraplatsen för privatkunder elnät.
Kundnöjdheten för energibranschen totalt sett ligger på samma nivå som det senaste året, en ökning med +0,2 enheter.
– Förväntningarna ökar vilket är något som energibolagen behöver ta vara på. Ökade krav är bra då det betyder att kunderna vill stärka sin relation till sitt energibolag, kommenterar i ett pressmeddelande Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.
Även om nöjdheten för energibranschen som helhet är oförändrad visar undersökningen på en tydlig ökning i nöjdheten för privatkunderna inom elnät, +4,1 enheter högre än föregående år. I år har företagen i stor utsträckning lyckats skapa mer värde för sina privatkunder.
Intresset för att själv producera el har ökat drastiskt jämfört med föregående år, visar Svenskt Kvalitetsindex undersökning. Förändringen är tydligast bland privatkunder. I år uppger fyra av tio privatkunder att de är mycket intresserade av detta.
– För det första ser vi att elpriset kommer öka på sikt, möjligen med en fördubbling av elpriset. Samtidigt kommer sannolikt diskussionerna och engagemanget kring klimateffekten att öka, konstaterar Per Grenert, projektledare för studien på Svenskt Kvalitetsindex.
Över tiden visar resultaten att image blivit mer och mer viktigt medan exempelvis produktkvalitet tappat i betydelse till fördel för både prisvärdhet och service.
– Precis som mobiloperatörer behöver bli bättre på service måste energibolag prata kundleverans i stället för elleverans. En fråga som måste komma högre upp på agendan är exempelvis ”hur värdesätter vi lojala kunder?”. Här finns mycket mer för branschen att göra, säger Johan Parmler.
Han konstaterar avslutningsvis att det är de energiföretag som arbetar hållbart, skapar starka relationer och ett starkt varumärke som i större utsträckning har nöjda kunder.