Fordonsrelaterade skulder avser felparkeringsavgifter, fordonsskatt, infrastrukturavgift och trängselskatt.
I Robertsfors var ökningen 100 586 kronor till 464 407. I Arvidsjaur ökade skulderna med 142 741 kronor till 299 821 medan ökningen i Malå var 39 933 kronor till 205 571.
I Skellefteå minskade skulderna med 8 287 kronor till 2 397 451. I Arjeplog minskade skulderna med 21 715 kronor till 150 448 medan minskningen i Norsjö var 7 706 kronor till 149 334.
Fordonsskulderna i Sverige har minskat med 200 miljoner kronor sedan förra året.
– Myndigheternas offensiva samarbete mot bilmålvakter ger tydliga resultat, säger Johan Krantz, analytiker vid Kronofogden, i ett pressmeddelande.
Vid årsskiftet hade drygt 97 000 personer och organisationer omkring 1,6 miljarder kronor i fordonsskulder. Det är en minskning med ungefär 4 000 personer och nästan 200 miljoner kronor jämfört med 2018.
Det är framför allt skulderna för p-böter, som har minskat – från 696 miljoner kronor 2018 till 518 miljoner kronor 2019. Antalet p-böter som överlämnas till Kronofogden har mer än halverats på fem år, från ungefär 219 000 ärenden år 2014 till drygt 83 000 i fjol.
– Vi ser en positiv trend även för fordons- och trängselskatterna, även om minskningen är mer blygsam än för felparkering, berättar Johan Krantz.
Minskningen är dock inte bara kopplad till att färre ärenden skickas till Kronofogden, utan beror också på att stora skulder från 2014 preskriberades vid årsskiftet.
Arbetet mot bilmålvakter har gett resultat.
– Det är tydligt att lagändringen 2014 har haft effekt. Bilister parkerar rätt eller betalar för sin parkering i större utsträckning än tidigare. Vi ser också att kommunerna och polisen har intensifierat sitt arbete med att bogsera bort bilar från gatorna så att de inte kan skuldsättas mer, säger Johan Krantz.
Under 2018 introducerades en ny arbetsmetod i arbetet mot bilmålvakter. Genom ett samarbete mellan Kronofogden, Skatteverket, Transportstyrelsen och konkursförvaltare runtom i landet sätts målvakterna nu i personlig konkurs, vilket gör bilarna olagliga att använda.
– Detta syns tydligt i de sjunkande skuldbeloppen för de mest skuldsatta målvakterna, även om en del av minskningen beror på preskription. Men det offensiva arbetet har också bidragit till att de nu får relativt få nya skulder, säger Johan Krantz.
Han konstaterar att det visserligen finns några individer med många nya ärenden.
– Men för den person som fick flest nya skulder förra året, 843 stycken, rörde det sig nästan uteslutande om obetald fordonsskatt. Det tyder på att bilarna kan ha lämnat landet.
Minskningen innebär att den totala skulden för de 30 mest skuldsatta bilmålvakterna har sjunkit från 275 till 143 miljoner kronor på knappt två år.