Den 19 oktober 2017 presenterade Northvolt sina val av etableringsorter. Skellefteå blev platsen för Europas första så kallade gigafabrik, Northvolt Ett, medan Västerås valdes för utvecklingsenheten, Northvolt Labs.
Från början var planen fyra produktionslinor om 8 gigawattimmar i Skellefteå. I december 2019 lämnades ansökan in för hela fabriken, som då hade utökats till fem produktionslinor och 40 gigawattimmar. Nu kan det till och med handla om ända upp till 60 gigawattimmar fullt utbyggt. Tekniken har utvecklats. Northvolt har till exempel investerat in en startup, Cuberg i Silicon Valley, där man byter anoden mot en litiumbaserad anod och även förändrar en del i kemin för att få ut mer energi.
– Utveckling sker kontinuerligt. Däremot tar det längre tid än man tror att gå från en första prototyp till att industrialisera denna och att få den validerad. Produkten ska leva 10-15 år. Kunderna ska validera med biltester sommar och vinter etcetera. Det är en ganska lång kedja tills man ser en ny produkt ute. De första volymerna vi kommer att se i Skellefteå är den kemi och produktdesign som vi byggt från start, säger Peter Carlsson som Norran möter på huvudkontoret i Stockholm.
Volkswagen har ökat sin ägarandel i Quantumscape, ett företag som gör en annan batterityp, kallad Solid State. Quantumscape hävdar att deras batterier både ökar räckvidden och gör att batteriet laddas snabbare.
– Jag tror man måste fortsätta stå på tå när man är i den här industrin. Det är farligt att bara fokusera på ett teknologispår då det sker så mycket utveckling. Det som Volkswagen och andra signalerar är också en ganska stark förskjutning jämfört med hur det var för fyra-fem år sedan då man tyckte att batterier var en standardcell som man bygger elbilar runt.
– Väldigt mycket av bilens prestanda ligger i hur du designar batterier: räckvidd, accelereration och laddningskapacitet, med mera. Allt är resultat av det kemisystem som ett batteri är. Det är viktigt att ha en partner som man kan diskutera optimeringarna med. Där har det skett en strategisk stor förskjutning i hela bilindustrin.
–Vi har team som har besökt oss i Västerås och team som har besökt oss i Skellefteå. I Skellefteå går vi nu från att vara en byggarbetsplats till att bli en produktionssite där vår produktion av batterier ska kopplas ihop med bilmodeller och bilfabriker. Då kan man inte längre rucka på tidsplaner utan då är det väldigt tydligt: alla vill vara 100 procentigt säkra i en värld som inte är det. Därför skicka man en massa folk som går igenom planerna.
Sover du gott?
– Jag sover fortfarande gott, men jag måste säga att det här året och nästa år då vi går från produktutveckling och planer till storskalig produktion. Det är riktigt tufft. Vi försöker få alla på bolaget inställda på att så här är det, men det kommer att bli bättre.
Hur mycket råvara till battericellerna har ni säkrat?
– De första 16 gigawattimmarna, alltså fas med Skellefteå, är kontrakterade. Det vi nu jobbar med är hur vi skalar upp expansionsplanen i Skellefteå, säger Peter Carlsson.
Northvolt hoppas att en hel del av det material som behövs i produktionen ska komma vi återvinningen i fabriken Revolt Ett.
– Vår återvinningsanläggning handlar egentligen om kilo återvunnet material. I steg ett bygger vi en återvinningsanläggning som klarar 4 gigawattimmar. De innebär att output från Revolt Ett ska motsvara ungefär 25 procent av fas ett på Northvolt Ett.
– En del av inflödet är att vi tar hand om vårt skräpmaterial, en annan del kommer från samarbetet med Norsk Hydro. Vi tittar nu på att bygga upp flera andra distributionsflöden. Trots att vi bara har en pilotanläggning så visar det sig att vi är en av pionjärerna i Europa och vi ska bygga upp kapacitet för det här.
Samtidigt medger Peter Carlsson att det kan bli växtvärk.
– Om 18 månader har vi både börjat fylla upp fler skift i produktionen och konstruktionssidan har gått vidare med expansionen. Då kommer vi att vara ungefär dubbelt så mycket folk på sajten. Det blir en jäkla utmaning, att söka logistik, boende och infrastruktur för dem. Samtidigt är det inte lätt att bedriva volymproduktion och ha en jättestor byggarbetsplats vid sidan om.
Nu hålls en veckouppdatering för alla anställda.
–Den stående frågan är hur snabbt vi expanderar parkeringarna i Skellefteå. Kommer det att komma upp motorvärmare, batteriladdare och andra praktiska problem. Det är bara att lösa bit för bit.
Northvolts startbeslut togs för fyra år sedan. Mycket har hänt i norr sedan dess. Enligt Norrbottens Handelskammare ska drygt 1000 miljarder investeras norr om Gävle under några decennier: kärnan är fossilfritt stål, batteritillverkning och grön elförsörjning.
– Vi är glada med att vi var tidiga med den här nyindustrialiseringen i norr. Det som sker är roligt och samtidigt väldigt mycket pengar som ska investeras i olika typer av infrastrukturprojekt. Det kommer att finnas flaskhalsar kring byggen, konstruktion och annat vilket gör att det är väldigt viktigt att bredda utbudsmarknaden för att kunna göra det här. Annars kommer vi att fajtas om samma byggjobbare och lite på sikt kan vi fajtas om samma el. Då är vi glada att Skellefteå Kraft lovat oss försörjning.
Kommer ni att ge besked före nyår om var er samarbetsfabrik med Volvo ska placeras?
– Vi har en ambition att göra det.
Är det viktigt att vara först igång med gigafabriken?
– Det är klart att det är jätteviktigt att ha kapacitet på plats. Många projekt i Europa pågår, men i realiteterna är det bara vi och koreanerna LG i Polen som i början av nästa är kommer att ha kapacitet. Det vi ser är att elektrifieringen och behoven prognoserna uppgraderas hela tiden. Det är viktigt att ha kapacitet. Den vi har på plats är i princip såld. Det finns inte mycket överskottsmaterial i närtid att sälja vidare för oss även om det finns en massa kunder som är intresserade.
– I den här fasen kommer vi att ha ett kontinuerligt kapitalbehov. Nu har vi satt kapitaliseringen av fas ett. Det blir ju en mer rullande kapitalisering av olika delar av expansionen. Kapitalanskaffningen i mina ögon är ett mindre bekymmer än kompetensförsörjningen och att bygga stabila råmaterialförsörjningskedjor. Det är ett större fokus för oss nu