Norrbotniabanan på allas läppar under Västerbotten på Grand Hôtel

Norrbotniabanan har varit ett hett ämne under Västerbotten på Grand Hôtel i Stockholm. En av de viktigaste frågorna som Norrbotniabanegruppen och Norrbotniabanan AB tagit upp med en mängd beslutsfattare är vikten av att Länsstyrelsen i Västerbotten får tillräckligt med resurser för att genomföra nödvändiga prövningar av Trafikverkets järnvägsplaner.

– Det allra bästa vore om man också kunde börja bygga från Skellefteå och söderut vilket skulle minska byggtiden avsevärt, säger Gusten Granström.

– Det allra bästa vore om man också kunde börja bygga från Skellefteå och söderut vilket skulle minska byggtiden avsevärt, säger Gusten Granström.

Foto: Lars Westerlund

Stockholm2019-02-05 14:06
undefined
Erik Palmqvist, (SD), Gusten Granström, Norrbotniabanan AB, Elisabeth Sinclairm Norrbotniabanegruppen, Fredrik Lundh Sammeli (S) och Åsa Karlsson (S).

– Från vår sida gör vi nu allt vi kan för att länsstyrelsen ska få de medel som behövs. Det måste till en omprövning av resurser och statens egen byråkrati får helt enkelt inte försena bygget, betonar Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

Norran Affärsliv träffar honom och Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclair under ett seminarium på Västerbotten på Grand Hôtel där de bjudit in riksdagsledamöter för att berätta om det aktuella läget när det gäller Norrbotniabanan. De som nappat på inbjudan är Åsa Karlsson (S) från Skellefteå, Fredrik Lundh Sammeli (S) från Luleå och Erik Palmqvist (SD) från Gällivare.

Elisabeth och Gusten är mycket nöjda över att satsningen på Norrbotniabanan finns med i överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet och Centerpartiet. I överenskommelsen slås det fast att ”det ska ske en fortsatt utbyggnad av järnvägen i Norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras”.

undefined
– Det allra bästa vore om man också kunde börja bygga från Skellefteå och söderut vilket skulle minska byggtiden avsevärt, säger Gusten Granström.

– Men tyvärr har det börjat dyka upp opinionsbildare som hävdar att satsningen på Norrbotniabanan riskerar att stoppa andra infrastrukturprojekt som nya banor för höghastighetståg. Så än kan vi i Norrbotniabanegruppen inte slå oss till ro, konstaterar Elisabeth.

Ett faktum som får politikerna som kommit till seminariet att haja till är när Elisabeth Sinclair berättar att det efter kusten mellan Umeå och Luleå, i en två mil bred remsa, bor 65 invånare per kvadratkilometer, vilket är lika många som i Västra Götaland.

– Detta innebär att Norrlandskusten är den mest tätbefolkade regionen i Sverige, förutom Stockholm och Skåne, säger Elisabeth.

undefined
Peter Palmqvist (SD), Gusten Granström, Norrbotniabanan AB, Elisabeth Sinclair, Norrbotniabanegruppe, Niklas Lundh Sammeli (S) och Åsa Karlsson (S).

Norrbotniabanegruppen och Norrbotniabanan AB har siktet inställt på att banan mellan Umeå och Skellefteå ska vara färdigbyggd 2026.

– Det allra bästa vore om man också kunde börja bygga från Skellefteå och söderut vilket skulle minska byggtiden avsevärt, säger Gusten Granström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!