På tio i topp-listan i år finns dessutom sex svenska företag. Högst anseende av dem har IKEA som kammar hem en andra plats i mätningen.
Det är fjärde året i rad som Academic Work genomför undersökningen Young Professional Attraction Index, YPAI. I år har närmare 14 000 studenter och akademiker i början av karriären rangordnat arbetsgivare i Sverige utifrån tre kriterier; deras övergripande rykte, deras upplevda framgång på marknaden och om kandidaterna vill arbeta där eller inte.
Undersökningen görs tillsammans med Kantar Sifo och för fjärde året i rad rankas Google högst bland företagen med bäst anseende.
– Många av företagen på topp tio listan uppfattas som marknadsledande och innovativa inom sin bransch, vilket kandidaterna förknippar med utvecklingsmöjligheter och chans att växa tillsammans med företag. Dessutom har Google och flera av de andra företagen en tydlig kultur som potentiella medarbetare kan identifiera sig med, vilket lockar många till att vilja arbeta där, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work i ett pressmeddelande.
På andra plats hamnar IKEA som klättrar från en sjundeplacering på fjolårets lista samtidigt som musikjätten Spotify ligger kvar på en stabil tredjeplacering.
– Fantastiskt kul att de som är i början av sina karriärer tycker att IKEA är en attraktiv arbetsplats. Vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och vårt sätt att leda genom våra värderingar ger ett stort utrymme för personlig utveckling, innovation- och entreprenörskap samt en stark gemenskap, berättar Olof Sixten, Talent Manager på IKEA Sverige.
En förändring jämfört med förra året är att antalet svenska företag som finns med på topptiolistan ökar i årets mätning. Från förra årets fyra svenska bolag hittar man 2018 sex företag från Sverige på topp-tio-listan. Kvar från förra året är Spotify, Dice, Volvo och IKEA, medan nykomlingarna ICA och förpackningsföretaget Tetrapak klättrar upp i toppen bland bolag med högt anseende.
– Det är givetvis kul att se att det rörs om lite på årets lista och att nya företag tar sig in och utmanar giganterna. Ett arbetsgivarvarumärke är någonting som måste hållas levande och som man måste arbeta aktivt med för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden, avslutar Isabelle Ahlman.
TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2018:
Företag Index
1 Google, 72
2 IKEA, 67
3 Spotify, 66
4 Tesla, 63
5 Microsoft, 63
6 Apple, 63
7 Dice, 60
8 Volvo, 60
9 ICA, 57
10 Tetrapak, 57