– Ungdomarna vi utbildar i dag kommer att vara yrkesverksamma i 40 år men vi vet lite om hur samhället ser ut då. Det är viktigt att vi rustar dem för framtiden och att kunskapen de får inte leder in i en återvändsgränd då arbetsmarknaden ställer nya krav, säger han.
Samma möjligheter
En annan stor utmaning han pekar på är att få till en likvärdig skola för alla. I dag brottas man med skolsegregation och sjunkande skolresultat. Även tillgången på utbildning inom rimligt avstånd varierar i landet.
Vi behöver tänka på nya sätt, men alla aktörer är inte där.
– Här behöver vi jobba på alla nivåer, från familjebakgrund till skillnader mellan skolor, säger han.
Han får medhåll av Bodil Båvner, utredare vid Sveriges kommuner och landsting.
– Vi har ett större behov av kompensatorisk skola i dag än tidigare, säger hon.
Alla inte där än
För att få bukt med problemet att rekrytera lärare tror Kjell Hedwall att yrket måste bli mer attraktivt, fler måste ta sig igenom utbildningen och fler måste stanna i yrket.
Bodil Båvner är tydlig med att lärarbristen också kommer att påverka sättet man jobbar på i skolan.
– Vi behöver tänka på nya sätt, men alla aktörer är inte där. De funderar på hur vi ska bli fler på samma sätt som nu. Det handlar inte om att rekrytera så många som möjligt. Hur stor andel av befolkningen ska egentligen jobba i utbildningssystemet?
Utan utbildning
En lösning skulle kunna vara att det blir lättare att växla yrke. Yrkeslärare skulle exempelvis kunna växla mellan skolan och sina yrken beroende på konjunktur.
En annan lösning är att en utbildad lärare har en filmad genomgång med flera klasser tillsammans med hjälp av en person utan lärarutbildning.
När det gäller små skolor kan fjärrundervisning vara en lösning för att klara kompetensförsörjningen.
– Vi kan behöva dela arbetsuppgifter mellan yrkesgrupper och inom yrkesgrupper. Det blir mer teamarbete, säger hon.
Digital värld
När man lyssnar på experterna får man känslan av att det är relativt nyligt som skolan tagit tag i digitaliseringen.
Enligt Bodil Båvner har en del verksamheter fokuserat mindre, andra mer på skolans digitalisering de senaste tio åren.
– Mycket tid har ägnats åt andra stora förändringar i skolan. Samtidigt har det hänt mycket på teknikområdet på kort tid. Visst pågår det fortfarande diskussioner om digitalisering är bra, men världen är digital och då måste tekniken också finnas i skolan, säger hon.