E4-bussarna stannar inte, Åbyns unga kan tvingas flytta till stan

Byarna norr om Byske förlorar en av de viktigaste bussarna 19 augusti: den som tar gymnasieelever till Skellefteå. Det var tänkt att ungdomarna skulle åka med E4-bussarna från Haparanda istället, men det finns en hake: De är expressbussar och stannar inte.

24 juli 2019 07:00

Nu är det 3,5 veckor kvar till den stora bussomläggningen. Tidtabellerna är offentliga och de som ska åka med reguljära bussar är förmodligen klara över hur det ska se ut - vare sig man får en förbättring eller försämring.

Sen information

För gymnasiet ser det dock sämre ut med informationen.

"Det gavs ingen information alls från skolan före sommarlovet. Nu när vi ringer får vi veta att vi ska återkomma efter den 12 augusti. Då är det bara en vecka kvar till skolan börjar, det är dåligt att vi inte kan få svar tidigare när denna stora förändring ska genomföras."

Det tyckte flera föräldrar som var samlade i Åbyns byagård vid Norrans besök.

Flytta till stan?

Oron handlar om att eleverna kanske måste bo inackorderade i Skellefteå. Något som i så fall kommer som en total överraskning.

I den stora bussomläggningen var det tänkt att alla som bor norr om Byske ska åka med Norrlandskustens bussar. Då måste man ta sig ut till E4 och kliva på där.

Men haken är att många av de bussarna är expressbussar och inte stannar. Mellan Piteå och Byske är det exempelvis bara ett stopp, det är i Jävre.

Inget är ändrat

Nu när höstens turlistor publicerats ser byborna att det inte blir någon skillnad till hösten. Den första buss som går att kliva på för att åka till Skellefteå kommer 11.35.

– Den är alltså omöjlig att pendla med till studier eller jobb, säger Linda Grenda Öhlund.

– Det är dåligt skött, tillägger Josefine Åström. Det står ju klart och tydligt i tidtabellerna att expressbussarna inte stannar.

Pendlare drabbas

Det har gått någon vecka sedan byborna i Åbyn påpekade saken. De hoppas nu på åtgärder innan skolan börjar. Annars är det 15 elever i gymnasiet som drabbas samt pendlare som läser vuxenutbildningar, praktiserar eller jobbar.

– Jag har varken körkort eller bil, och åker buss till jobbet i Skellefteå, säger frisören Kerstin Karlsson. Jag oroar mig mycket för hur det här ska bli.

– Totalt sett bor runt 800 människor i det här området, som nu förlorar i stort sett alla möjligheter att åka buss till Byske eller Skellefteå, säger Josefine Åström.

Vill behålla linje 210

Helst vill byborna att den gamla linjen Renholmen 210 får finnas kvar. Då får folk förbindelse inne i sin by och slipper gå/cykla eller få bilskjuts ut till E4.

– Förstärkningsbussar kommer ju ändå att behövas, eftersom alla inte kommer att rymmas, säger Josefine Åström, som nyss har tagit studenten och har erfarenhet av tre års pendling.

– Tidigare gick tre bussar från Byske- och Kågeregionen som passade gymnasiets tider. De var ofta fulla, berättar hon.

– Nu blir det färre tillgängliga turer. Då måste fler elever stå i bussen, eller får i värsta fall inte åka med, befarar föräldrarna.

Namninsamling

Folk i de berörda byarna gör nu en namninsamling som hittills samlat 300 namn. Några bybor har också gjort en skrivelse direkt till kommunstyrelsen.

I väntan på svar måste de fundera på alternativen.

Har inte råd

Amadeus Berg är en av de 15 ungdomar som påverkas. Han går på Baldergymnasiet och börjar tvåan. Nog vill han gärna bo i stan, men inte än.

– Det är svårt att hitta billigt boende i Skellefteå. Konkurrensen är hård, och även de som ska bygga Northvolt letar ju boende.

– Jag har kollat vad det kostar att hyra en etta med kokvrå och det kan bli runt 3 000-4 000 kronor. Jag har inget extraknäck och skulle helt enkelt inte ha råd, säger han.

– Det handlar också om trygghet, vi ser helst att han kan bo kvar hemma så länge han läser på gymnasiet, tillägger mamma Malin.

Skjutsa till Byske

Vill Åbyns ungdomar inte flytta till stan måste de ordna transporten själva till Byske, dit det är en mil. Därifrån blir det möjligt att åka buss.

– Men de flesta föräldrar arbetar och har inte tid att skjutsa. Dessutom rimmar detta illa med miljötänket, säger Susanne Magnusson.

– Det är märkligt att Skellefteå kommun gör en omfattande landsbygdsplan, men ändå gör de denna stora försämring för landsbygden, avslutar Katarina Holmberg.

Medger missen

Petra Bassioukas Hanseklint jobbar med bussomläggningen på kommunen. Hon medger att de missade att expressbussarna inte stannar.

– Jag hörde av mig till Region Västerbotten i mitten av juni för att höra om fler turer kan stanna längs vägen, men har inte fått något svar. Troligen för att det är semestertider, säger hon.

Linje 210

Linje 210 Renholmen-Byske-Skellefteå.

Har gått: 06.55 och 13.55 från Renholmen.

Har gått via: Åbyn, Tåme, Båtvik, Byske, Östanbäck, Ostvik, Frostkåge, Kåge, Boviken (E4) till Skellefteå.

Dessutom: Kan man åka från Skellefteå till Renholmen redan klockan 06.10 vilket innebär att man kan pendla till husfabriken i Renholmen. Det sägs en del praktikanter på företaget nyttja.

Hemresan: Tre turer finns för att åka från Skellefteå och hem till byarna. 13.00, 15.20 (med byte i Byske) och 16.15.

Linjen upphör: 19 augusti.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Yvonne Rönngren

Ämnen du kan följa