Dörren till Ăventyrsskolan i GummarkslĂ„s upp och ut kommer lĂ€rarna Lotta Lindström och Susanne TjĂ€rnström iklĂ€dda varsin cowboyhatt. Barnen pĂ„ skolgĂ„rden hakar pĂ„ och alla samlas i en ring pĂ„ grĂ€smattan. Det har kommit ett brev till skolans barn. Lotta Lindström lĂ€ser upp brevet dĂ€r sheriffan och sheriffen i âVilda VĂ€sternâ vĂ€djar om hjĂ€lp. De behöver tips om hur man blir snĂ€llare och tillsammans kan arbeta bĂ€ttre.
â Vi jobbar med olika teman som ska strĂ€va mot vĂ€nskap och kamratskap. Under det hĂ€r lĂ€sĂ„ret jobbar vi med ett âVilda VĂ€sternâ-tema, sĂ€ger Lotta Lindström.
Under flera Är har skolan sett att elevunderlaget har sjunkit och skolans existens har varit hotad. De har gÄtt ifrÄn att ha varit en vanlig byaskola till att bli en Àventyrsskola dÀr varje dag ska bjuda pÄ ett Àventyr. I dag kan de se att elevantalet ökar.
â I Ă„r har vi tre som gĂ„r i femman, men hela 17 stycken som gĂ„r i förskoleklass. Nu fyller det pĂ„ underifrĂ„n. Det Ă€r en stor glĂ€dje att se att vi blir fler och det tryggar skolan. Ăven om vi vĂ€xer sĂ„ kommer vi aldrig att bli en stor skola, vilket vi inte heller vill bli, sĂ€ger Lotta Lindström och Susanna TjĂ€rnström fyller i:
â Nu vill vi ha arbetsro sĂ„ vi fĂ„r Ă€gna tiden Ă„t att utvecklas och inte avvecklas.
Ute pĂ„ skolgĂ„rden jobbar barnen vidare med uppdraget frĂ„n âVilda VĂ€sternâ. Det handlar om samarbetsövningar dĂ€r alla mĂ„ste hjĂ€lpas Ă„t och vara lyhörda för att lyckas. I en grupp arbetar Elias Lundström, 10 Ă„r, tillsammans med tvĂ„ kamrater. Uppgiften Ă€r att forma ett rep till olika former.
â Det Ă€r roliga övningar dĂ€r vi fĂ„r lĂ€ra oss att samarbeta bĂ€ttre, sĂ€ger Elias Lundström och fĂ„r medhĂ„ll av sina kamrater.