Han har ingen aning om vem som nominerat honom eller hur Svenska Akademien, som utser pristagarna, har resonerat.
– Jag fick ett brev där det står att jag fått priset för att jag stimulerat intresset hos unga för svenska språket och för litteraturen. Inget mer.
Men vem är han då? Jo, han är lärare sedan 20 år tillbaka och bloggar om sin undervisning, ofta med elevfokus.
Länk till bloggen: Den hittar du här.
Ett av hans patos är att öka ungas intresse för läsande och han har nycklar för det.
– Nummer ett är att välja ämnen och texter som är angelägna för eleverna.
Nummer två handlar om att skapa meningsfulla samtal och uppgifter kopplade till texten och nummer tre är tid.
– Jag tycker att det är skolans uppgift att ge eleverna tid att ta till sig en text och min uppgift som lärare är att skapa strukturen i klassrummet för att bearbeta den på olika sätt.
Men hur mår den svenska skolan i dag?
– Vi har stora utmaningar men jag tror på skolan. Politiker och tjänstemän lägger sig i för mycket om hur skolan ska se ut. Lärare måste få mandat att bestämma och politikerna måste lita på att vi gör vårt jobb. Det handlar om lön, arbetsmiljö och autonomi.
Även skolan genomsyras av digitalisering. Hur ser svenskläraren på det?
– Det är ett verktyg precis som papper och penna. Själv använder jag och mina elever digitala verktyg för att planera, producera, presentera och kommunicera, säger han, ler underfundigt och tillägger:
– Jag fick inte in ett p som begynnelsebokstav i det fjärde ordet.
Vad säger dina elever om priset?
– De är jättestolta och det känns extra kul.
Lärare måste få mandat att bestämma och politikerna måste lita på att vi gör vårt jobb.