Skolan kartläggs – med nytt verktyg: ”Formen är jättebra”

För första gången har skolkontoret i Skellefteå kommun tagit fram ett pedagogiskt bokslut. Där kartläggs bland annat elevers frånvaro, meritvärden, betygsresultat och behörighet hos pedagogerna.

Skola och utbildning2017-12-01 11:28

Bokslutet har analyserats och utifrån analyserna har arbetsgrupper fördjupat sig i tre områden.

– Det är elevers frånvaro, bedömning och betygssättning av elever i grundskolan och i grundsärskolan och nyanlända elevers kunskapsutveckling, säger Staffan Åkerlund, verksamhetscontroller vid skolkontoret.

När det gäller elevers frånvaro i grundskolan så visar den att mellan 33-65 procent av eleverna har varit frånvarande 10 procent av skoltiden vårterminen 2017. Det motsvarar en halv skoldags frånvaro per vecka under en hel termin.

– Vi har bara tittat på att eleverna är frånvarande, inte varför, förklarar Staffan Åkerlund.

Nästa steg är att kartlägga orsaker och åtgärder, där det behövs.

– Det kan vara ohälsa, mobbning eller annat, men det kan också röra sig om ledighet, säger Staffan Åkerlund.

Arbetsgruppen kopplade därför in närvarostödsteamet (tidigare Tillbaka-till-skolan-teamet.) Syftet var att kolla vad som kan göras snabbt, i de fall där elever behöver stöd innan frånvaron innebär stora kunskapstapp. Detaljarbetet i den frågan pågår just nu.

Men det är bara ett exempel på hur ett pedagogiskt bokslut kan användas. Ett tjugotal personer har varit delaktiga i att sammanställa materialet. Huvudsyftet är att bedriva god verksamhet, ha sund kontroll på kunskapsutveckling och även på måendet i kommunens skolverksamheter.

– Det här ska komplettera det systematiska kvalitetsarbetet och jag tycker att det är en jättebra form både för oss och för våra politiker, säger Staffan Åkerlund.

Det här ska komplettera det systematiska kvalitetsarbetet och jag tycker att det är en jättebra form både för oss och för våra politiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!