En revisionsfirma har tidigare gjort en granskning av lärarnas arbetsmiljö. Det ledde till att politikerna i maj bestämde om åtgärder.
En rapport om åtgärderna lämnades på mötet.
Börjat med cheferna
Det som bland annat gjorts är att ledarna har fått utbildningar för att kunna jobba bättre med strategisk planering. De har blivit ålagda att göra handlingsplaner (om sådana inte finns), vilket har genomförts. Delegeringen av arbetsmiljöansvar har setts över, och hur dokumentation ska ske.
Personalen
Vad har då konkret påverkat lärarna? I rapporten nämns delning av barngrupp, handlingsplan hur man tar in vikarier, samarbeten med kommunhälsan kring ergonomi, buller och höga sjuktal, möjlighet till återhämtning efter intensiva perioder.
Man jobbar vidare med att chefer tar tag i kända konflikter inom arbetsgrupper, byten av arbetsplats för att få mer inspiration, utbyte av idéer, ge varandra mer feedback.
Politikerna bestämde att satsningen ska fortsätta.
– Vi betonade att man särskilt ska inrikta sig på den psykosociala arbetsmiljö, säger Maria Marklund (S), ordförande i nämnden.