– Syftet är att se hur olika konstnärer och illustratörer arbetar med matematiken i konsten, men det viktigaste målet är att eleverna ska upptäcka att det är roligt att skapa och måla, säger bildpedagogen Ylva Stadin som leder eleverna i projektet.
När Norran besöker klass 1b på Yttre Ursviksskolan är det deras fjärde och sista lektionstillfälle inom ramarna för projektet. På agendan står symmetri och den japanska konstnären och illustratören Miroco Machiko. I stil med hennes konst får eleverna i uppgift att avbilda olika djuransikten med hjälp av vattenfärger.
– Idag ska vi måla långsamt, titta på formerna och försöka blanda färgerna vi ser, instruerar Ylva Stadin.
Hon gör även eleverna uppmärksamma på att konstnären målar en hel del utanför linjerna och att det är hennes personliga stil.
– Poängen är att de ska förstå att det inte behöver vara helt perfekt, att de inte ska måla en exakt kopia av djurbilderna, säger Ylva Stadin.
Eleverna får var sitt kuvert med tio djuransikten och är snabbt igång med uppgiften.
– Det är jätteroligt, jag älskar att måla och pyssla, säger eleven Emma Wiklander.
Klasskamraten Gabriel Brunnegård är inte lika entusiastisk, men han verkar i alla fall tycka att lektionerna har varit givande.
– Jag har lärt mig att måla så klart, att måla av grejer. Det är lite roligt men mest långtråkigt, men jag gillar inte bild så mycket, säger han.
Bildprojektet följer den ordinarie kursplanen för ämnena matematik och bild. Vid lektionstillfällena har eleverna fått prova på att arbeta med olika material och tekniker.
– Eleverna har jobbat på jättebra alla gånger jag har varit här. Sedan kanske inte alla tycker att det är kul, men så är det ju med alla ämnen. Jag gör ju olika saker varje gång, som tilltalar olika personer, menar Ylva Stadin.