Den här höstterminen har Naturbruksgymnasiet totalt 33 elever i årskurs ett, fördelade på skolans två inriktningar: Djur och skog. Av dessa bor 23 på skolans internat.
– Vår utbildning är regional så ungefär femtio procent av eleverna kommer från andra kommuner, säger rektor Jörgen Malm.
Elevantalet är fördubblat från förra läsåret och skolan har totalt 70 elever. Jörgen Malm kopplar det till ökat intresse för gröna jobb. Där ingår inriktningarna som skolan erbjuder och de ger även högskolebehörighet.
Thea Norberg är en av eleverna på djurinriktningen.
Varför tror du att Naturbruksgymnasiet har fler elever i år?
– Intresset för skog och natur har ökat, säger hon och flera av hennes klasskamrater nickar instämmande.
Efter examen kan eleverna på djurinriktningen söka jobb som exempelvis djurvårdare eller avbytare inom jordbruket.
Jennifer Dahl, som gullar med ett av skolans marsvin, har redan bestämt sig.
– Jag vill bli djurvårdare, säger hon kort och koncist.
Hon tycker att utbildningen är bra så långt och innehåller det hon önskar och vill lära sig om djurhantering.
I stallgången står de två shetlandsponnyerna som finns på skolan. I en av boxarna bökar och grymtar två minigrisar och i ett angränsande rum står flera burar. Förutom hästar och grisar finns hamstrar, marsvin och katter på skolan.
– Men katterna jobbar ju här, säger rektor Jörgen Malm och skrattar.
Deras huvuduppgift är att hålla borta skadedjur.
Eleverna får lära sig allmän djursjukvård och djurskötsel med huvudspåren häst- och hundskötsel. Häststudierna innehåller bland annat ridning och körning. Dessutom kan elever som är intresserade av hästsport specialsatsa på träning eller tävling under studieåren.
Förutom utbildning inom djurvård, med allt vad det innebär, får eleverna också ta förarbevis för fyrhjuling.
– Djurskötsel på olika arbetsplatser kan handla om att transportera till exempel foder och annat som är tungt och då är det bra om eleverna har förarbevis, säger Frida Gustafsson, lärare på djurinriktningen.
Josefin Eriksson är instruktör på samma inriktning. Hon menar att utbildningen är bred med möjlighet till specialiserade inriktningar.
– Våra elever brukar tycka att vi erbjuder en bra kombo mellan teori och praktik och de elever som går årskurs tre har också chans att ta hästskötarexamen, säger hon.
Vi lämnar stallet och går vidare. I ett rum med simulatorer sitter William Johansson. Han går årskurs tre på skogsinriktningen och är mycket nöjd med utbildningen. Efter examen vill han jobba som skogsmaskinförare.
– Sedan kanske jag blir jägmästare, säger han.
Naturbruksgymnasiet har samarbete med företag inom skogsbranschen och leasar skogsmaskiner av Komatsu Forest.
– Sedan har våra elever möjlighet att göra sin APL hos Svea skog, säger Jörgen Malm.
Eleverna i årskurs ett på skogsinriktningen har teorilektion. Den handlar, lämpligt nog, om träd.
Ida Lindkvist från Storuman säger att hon trivs med skolans upplägg och valde utbildningen av två orsaker: Dels är hon intresserad av skog och natur, dels för goda jobbchanser efter utbildningen.
– Jag kommer att ta jobb där det finns jobb, säger hon.
– Det är en bra skola och utbildningen ger möjlighet till att få jobb, inflikar klasskamraten David Brändström.
Eleverna har goda chanser till jobb och utbildningen ger följande yrkesutgångar: skogsmaskinförare eller skogs, jakt- och/eller viltvårdare. Dessutom får eleverna ta röjsågskörkort på skoltid.
Simon Jakobssons största intressen är skog och jakt och därför valde han Naturbruksgymnasiet.
– Sedan är många som går här intresserade av praktiska utbildningar, menar Alexander Sihlén.
Våra elever brukar tycka att vi erbjuder en bra kombo mellan teori och praktik.