Hjälper eleverna att klara av matematiken

”Direkt man ser att någon tycker det är roligt, så är det värt det”, säger matteläraren Erik Lundberg om det stödprojekt som bedrivs på Anderstorpsskolan.

Löser problemen tillsammans. Sofia Lundström och Izabelle Karlsson i årskurs 1 och matteläraren Erik Lundberg hjälper Tobias Lundqvist när han ska lösa en ekvation.

Löser problemen tillsammans. Sofia Lundström och Izabelle Karlsson i årskurs 1 och matteläraren Erik Lundberg hjälper Tobias Lundqvist när han ska lösa en ekvation.

Foto: Löser problemen tillsammans. Sofia Lundström och Izabelle Karlsson i årskurs 1 och matteläraren Erik Lundberg hjälper Tobias Lundqvist när han ska lösa en ekvation.

Skola och utbildning2014-04-17 12:40

Verkstad 750 har bedrivits på Anderstorpsskolan sedan i höstas. Projektet går ut på att tidigt sätta in stödresurser i matematik och engelska för elever som behöver det, främst för årskurs 1 och i viss utsträckning årskurs 2.

– Förra våren så såg vi att många elever hade svårt att nå kunskapsmålen och att många var nära att få betyget F i matematik. Vi såg att det fanns ett stort stödbehov och vi ville ha en stödverksamhet för de här eleverna. Flest avhopp från gymnasiet sker i årskurs 3 och därför ville vi fånga upp eleverna tidigt, säger specialpedagogen Karin Karlsson.

Namnet Verkstad 750 kommer från målsättningen att eleverna ska komma upp i 750 betygspoäng både i årskurs 1 och 2 för att ha goda förutsättningar att klara årskurs 3.

Ser elevens behov

Erik Lundberg är mattelärare och den stödresurs som arbetar med elever i olika klasser i årskurs 1. Han är med på elevernas ordinarie mattelektioner och arbetar med dem i små grupper.

– Jag försöker att se elevens behov av stöd och forma insatsen efter det. Vissa elever kan vilja att man tar en genomgång av vad de ska göra. Andra kan vilja att man muntligt löser problemen tillsammans. Jag kan vara med i klassrummet eller så kan vi gå ut. Det som är bra med mindre grupper är att man hela tiden har koll på vad eleverna kan, säger han.

De flesta elever klarar sig bra om de får extrahjälpen under lektionen, menar han.

– Om de skulle få en extra lektion, skulle det bli tyngre dagar för dem. Det skulle kanske vara svårt att motivera sig när man skulle se sina kompisar sluta för dagen.

Bättre självkänsla

Tre av de som får extra hjälp i matematik i årskurs 1 är Sofia Lundström, Izabelle Karlsson och Tobias Lundqvist.

– Jag har lärt mig fruktansvärt mycket jämfört med när jag var i en större grupp, säger Tobias Lundqvist.

Sofia Lundström tillägger:

– Det har varit bra att få hjälp och jag har lärt mig en massa. Erik är så bra på att förklara, så man vet hur man ska tänka när man löser problemen.

Erik Lundberg säger att han löser problemen tillsammans med eleverna.

– Vi pratar oss igenom problemen och löser dem tillsammans. De är grymma på ekvationer nu, säger han.

För honom är även relationen med eleverna viktig.

– När jag är en extra resurs så hinner jag säga hej och prata med eleverna om vad de till exempel ska göra till helgen. Det tror jag har effekt på lärandet också, säger Erik Lundberg och fortsätter:

– Matematik kan vara ett tungt ämne för många, men direkt man ser att någon tycker det är roligt, så är det värt det.

undefined
Viktigt med tidigt stöd. Specialpedagogen Karin Karlsson säger att det är viktigt att sätta in tidiga stödinsatser för eleverna.
undefined
Resonerar sig fram. Matteläraren Erik Lundberg och eleven Tobias Lundqvist berättar hur de jobbar tillsammans.
undefined
Löser problemen tillsammans. Sofia Lundström och Izabelle Karlsson i årskurs 1 och matteläraren Erik Lundberg hjälper Tobias Lundqvist när han ska lösa en ekvation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!