Vid slutet av lÀsÄret rÀknas det preliminÀra slutbetyget i grundskolan ut till ett meritvÀrde, den sammanlagda summan av högstadieelevers betyg, som visar hur elever pÄ olika skolor presterar.
Den skola dÀr elever har bÀst betyg Àr BrÀnnanskolan i SkellefteÄ och de har haft högst betyg sett till de senaste tre lÀsÄren dÀr betygen Àven gradvis har ökat.
Bolidenskolan har lĂ€gst meritvĂ€rde jĂ€mfört med de andra kommunala skolorna i kommunen och de hade Ă€ven lĂ€gst betyg förra Ă„ret. Rektorn pĂ„ Bolidenskolan, Karin Israelsson Ălund, menar att en av orsakerna bakom det lĂ„ga meritvĂ€rdet Ă€r att de har mĂ„nga nyanlĂ€nda elever pĂ„ skolan.
â De nyanlĂ€nda eleverna gör ett fantastiskt jobb. MĂ„nga av dem kĂ€mpar med det svenska sprĂ„ket och nĂ„gra har heller inte nĂ„gon skolbakgrund sedan tidigare, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:
â Personalen pĂ„ Boliden har lĂ„ng erfarenhet av att jobba med nyanlĂ€nda elever och gör ett jĂ€ttebra jobb. Vi har Ă€ven svenskfödda barn som har sĂ€mre betyg och det Ă€r ocksĂ„ nĂ„got som vi behöver jobba vidare med.
Resultatet i kommunen visar ocksÄ att flickor generellt fÄr bÀttre betyg Àn pojkar i SkellefteÄ kommun, dÀr pojkar har i genomsnitt 199 i meritvÀrde jÀmfört med flickor som har 224. Skillnaden mellan pojkar och flickor har samma tendens i hela landet.
â Skolverket vet inte sjĂ€lva svaret pĂ„ varför det Ă€r sĂ„ hĂ€r eller hur man ska lösa det. Skillnaden i betygen mellan pojkar och flickor Ă€r ett problem som funnits lĂ€nge och det hĂ€r Ă€r en utmaning för skolor hela Sverige, sĂ€ger Staffan Ă kerlund, verksamhetskontroller vid skol- och kommunkontoret.
Betygen ökar Àven generellt i kommunen, samtidigt som behörigheten till gymnasiet minskar.
â Andelen elever som Ă€r svagpresterande har ökat, vilket gör att fler elever inte blir behöriga till gymnasiet. Ăvriga elever presterar allt bĂ€ttre varför vĂ„rt meritvĂ€rde generellt i kommunen Ă€r stigande, sĂ€ger han.
BĂ„de BjörnĂ„kersskolan i BurtrĂ€sk och Ărjansskolan i Skelleftehamn har ett bĂ€ttre meritvĂ€rde Ă€n det förvĂ€ntade. Ett förvĂ€ntat meritvĂ€rde rĂ€knas ut sett frĂ„n förĂ€ldrars utbildningsbakgrund, hur mĂ„nga pojkar och flickor det finns i klassen och hur mĂ„nga av eleverna som Ă€r nyanlĂ€nda.
â Vi Ă€r jĂ€tteglada för det resultatet, sĂ€ger Doris Hjelm, rektor pĂ„ Ărjansskolan.
Hon tror att deras meritvÀrde har blivit bÀttre pÄ grund av storleken pÄ skolan dÀr alla elever blir sedda och att lÀrarna har jobbat lÀnge tillsammans.
â Vi har omkring 184 elever och förhoppningsvis fĂ„r alla det stöd som de behöver i undervisningen.
Det genomsnittliga meritvÀrdet av elever frÄn de kommunala skolorna i SkellefteÄ kommun:
BjörnÄkersskolan: 225,0
Bolidenskolan: 174,3
BrÀnnanskolan 238,4
Bureskolan 211,1
Byskeskolan 214,9
Furuskolan 213,1
Kanalskolan 203,1
KĂ„geskolan 214,9
LövÄngersskolan 186,1
Norrhammarskolan 228,8
Sörböleskolan 179,5
Ursviksskolan 206,1
Ărjansskolan 208,5