Projekten sker i samarbete mellan skol- och socialkontoret där fokus ligger på barn och unga som riskerar låga eller uteblivna skolbetyg.
– Sättet att driva gemensamma projekt är väldigt lyckat då både skola och socialkontoret är viktiga aktörer kring dessa elever, tillsammans med landstinget, säger Adam Larsson.
Skolfam har drivits i Skellefteå kommun sedan 2013 och erbjuds till barn mellan 7 till 12 år som är familjehemsplacerade. Våren 2017 deltog 22 barn och den utvärdering som gjorts, där 15 barn medverkat, visar på goda resultat. I Skolfam arbetar ett team med barnen där deras styrkor och förmågor kartläggs. Föräldrar, skolpersonal, familjehem och socialtjänst samarbetar med teamet. Sedan jobbar man med att peppa, strukturera och ge barnen verktyg för att lyckas med sina studier.
Närvaro-teamet, som tidigare hette Tillbaka-till-skolan-teamet, fångar upp barn och unga som inte går till skolan, de som brukar benämnas hemmasittare. Det handlar inte om skolkare utan om barn och unga som av skilda orsaker inte klarar att gå till skolan över huvud taget. Det projektet startade 2014.
– Det viktigaste är att upptäcka de här barnen tidigt för då de väl blivit hemmasittare krävs det väldigt mycket med resurser för att få tillbaka dem till skolan, säger Adam Larsson och tillägger:
– Om vi skulle lägga ner de här projekten så tror jag att alla rutiner som vi har skapat snabbt skulle bli ”hyllvärmare”, men i och med att vi fortsätter så kommer det förhoppningsvis inte att bli så.
Sättet att driva gemensamma projekt är väldigt lyckat då både skola och socialkontoret är viktiga aktörer kring dessa elever.