Elevassistenter känner sig orättvist behandlade: ”Alla ska ha rätt till heltid”

De har samma arbetsgivare och samma arbetsuppgifter, men olika sysselsättningsgrad och tjänsteform: ”Vi har kämpat länge för att alla ska ha rätt till heltid”, säger Sandra Bergström, elevassistent på Anderstorpsgymnasiet.

Önskemål. Elevassistenterna på Baldergymnasiets särskola. Från vänster: Helena Erivid, Ann Lundström, Kjell Boström, Jabbar Karimi, Maria Olofsson.

Önskemål. Elevassistenterna på Baldergymnasiets särskola. Från vänster: Helena Erivid, Ann Lundström, Kjell Boström, Jabbar Karimi, Maria Olofsson.

Foto: Önskemål. Elevassistenterna på Baldergymnasiets särskola. Från vänster: Helena Erivid, Ann Lundström, Kjell Boström, Jabbar Karimi, Maria Olofsson.

Skola och utbildning2017-11-30 15:21

På Skellefteå kommuns hemsida, under personalnämnden, står följande: ”Kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Deltidsanställda som så önskar garanteras sysselsättningsgrad upp till heltid”. Men enligt gymnasieförvaltningens elevassistenter stämmer det inte. I juni 2014 fick de erbjudande om en sysselsättningsgrad på 90 procent, då vissa endast hade 80 procent. Det trädde i kraft efter påtryckningar från berörd personal och facket om att alla skulle ha rätt till heltid.

Nu lyfts samma krav igen eftersom det fortfarande är skillnad.

– De som arbetar på Baldergymnasiet har 100 procents sysselsättningsgrad medan några på Anderstorpsgymnasiet och på Baldergymnasiets gymnasiesärskola bara har 90 procent, säger Sandra Bergström och tillägger:

– Vi har kämpat länge för att alla ska ha möjlighet att välja heltid, men vår arbetsgivare säger att de inte kan erbjuda oss mer än 90 procents sysselsättningsgrad i verksamheten.

Elevassistenternas uppdrag är att vara stöd för elever med olika slags funktionshinder. Det kan röra sig om neuropsykiatriska diagnoser eller fysiska funktionshinder.

Britt-Inger Edlund är en som har heltidstjänst.

– Jag fyller min heltid och det skulle inte fungera med mindre arbetstid utifrån de uppgifter som jag har, säger hon.

De säger också att arbetsgivaren motiverar deltiden med att assistenterna bara är i tjänst när eleverna är i skolan.

– Argumentet känns inte okej, vi behöver även planeringstid. Det ska vara lika och rättvist mellan oss, menar Annika Wennerlöf som också arbetar på Anderstorpsgymnasiet och har 90 procents sysselsättningsgrad.

Sandra Bergström, med samma sysselsättningsgrad, säger att hon tvingas välja bort vissa arbetsuppgifter.

– Vårt jobb handlar om elever som behöver stöd, även utanför ordinarie lektionstid. Vi jobbar i klasserna, hjälper till med läxläsning utanför lektionstid och mycket annat. Vi är en del av verksamheten och ska också ha rätt till heltid, menar hon.

Britt-Inger Edlund understryker att deras jobb är en samhällsinvestering och att rätten till heltid är beslutat i Skellefteå kommun.

– Glädjen med jobbet är att se eleverna lyckas och vi vill ha möjlighet att göra ett bra jobb utan att tvingas välja bort vissa saker för att vi inte får chans att jobba heltid, säger Annika Wennerlöf och de andra instämmer.

Assistenterna på Baldergymnasiets gymnasiesärskola lyfter en annan fråga: Önskemålet om att kunna välja, dels sysselsättningsgrad, dels tjänsteform. Som det är nu har vissa uppehållstjänst, andra semestertjänst (se nedan).

– De som vill ha heltid i grunden ska kunna välja det, både för den sjukpenninggrundande inkomsten och för tjänstepensionen, säger Helena Erivid.

Avseende tjänsteform så har den diskuterats.

– För ett par år sedan träffade vi Kommunal och Vision om att ändra tjänsteform, men sedan har det inte hänt någonting, säger Maria Olofsson och Jabbar Karimi tillägger:

– Vi älskar vårt jobb, men när man jobbar med människor känns det som om man har dåliga förutsättningar.

De vill föra fram sitt budskap i god anda: Att alla elev- och pedagogiska assistenter får samma förutsättningar. Som det är nu menar de att det är rörigt, godtyckligt och i vissa fall orättvist.

– Hur kan man inom gymnasiekontoret ha så många olika typer av anställning och sysselsättningsgrad, frågar sig Maria Olofsson.

Kjell Boström som har arbetat som elevassistent i 32 år sammanfattar deras känslor:

– Det här är ett fantastiskt yrke och om vi inte fanns skulle de här elevernas skolgång inte fungera.

Semestertjänst:

Den som har semestertjänst får ut sin semesterledighet redan under intjänandeåret (intjänandeår är det år semestern tjänas in). Den som tagit ut full semester under sommaren och sedan avslutar sin anställning före årets slut, blir återbetalningsskyldig för de semesterdagar som man inte hunnit tjäna in.

Uppehållstjänst:

Den som har uppehållstjänst är ledig under sommaruppehållet och får då uppehållslön. Vid heltid arbetar man 40 timmar per vecka, men med tanke på sommar- och vinteruppehåll, blir antalet arbetade veckor färre än vid semesteranställning. Lönen fördelas lika på årets alla månader, alltså även under uppehållen. Det går till så att man reducerar lönen med en så kallad uppehållslönefaktor.

Källa: Lärarförbundet.

Vi har kämpat länge för att alla ska ha möjlighet att välja heltid.

undefined
Önskemål. Elevassistenterna på Baldergymnasiets särskola. Från vänster: Helena Erivid, Ann Lundström, Kjell Boström, Jabbar Karimi, Maria Olofsson.
Gymnasiechefen: ”Vi ska kartlägga hur det ser ut”
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!