Drömmen om Skolfam: ”Alla familjehemsplacerade barn borde få delta”

Familjehemsplacerade barn har ofta stora utmaningar – inte minst i skolan där det visat sig att de underpresterar, trots att de har god förmåga. För att hjälpa de här barnen att bli sina bästa jag driver Skellefteå kommun projektet Skolfam: ”Utvärderingen visar på mycket goda resultat”, säger Karin Edeljung, enhetschef vid kommunens familjehemsenhet.

Källor: Skolverkets årliga statistik 2015. Socialstyrelsens lägesrapport 2015.

Källor: Skolverkets årliga statistik 2015. Socialstyrelsens lägesrapport 2015.

Foto: Källor: Skolverkets årliga statistik 2015. Socialstyrelsens lägesrapport 2015.

Skola och utbildning2017-03-24 11:00

Sedan 2013 har kommunen drivit projektet. Just nu ingår 22 barn och den utvärdering som gjorts, där 15 barn medverkat, talar sitt tydliga språk enligt de som arbetar i projektet:

– Barnen har fått högre tilltro till sin egen förmåga och skolresultaten har blivit bättre, säger specialpedagog Liselotte Lundberg.

Hon arbetar på familjehemsenheten vid Skellefteå kommun och tillsammans med psykolog Christer Björk arbetar hon operativt med Skolfam.

26 kommuner i landet har valt att arbeta enligt modellen som utarbetades av Helsingborgs kommun 2005. När det gäller barnen i Helsingborg så upptäckte man bland annat att:

X Omgivningen ställde lägre krav och hade lägre förväntningar på de barnen.

X Familjehemsplacerade barn har ofta lägre självkänsla än andra barn, vilket påverkar skolresultaten negativt. De tror helt enkelt inte att de kan.

X De barn som antas till gymnasiet slutför ofta inte sin utbildning.

– Det man sökte svaret på i Helsingborg var: ”Hur kan man hjälpa familjehemsplacerade barn till en optimal skolgång”, förklarar Liselotte Lundberg.

Projektet uppmärksammades nationellt och 2013 gick Skellefteå kommun med.

Hur arbetar ni med Skolfam här i Skellefteå?

– Vi kartlägger skolsituationen hos barnen som deltar. Vi tittar bland annat på begåvning, mående och kunskapsnivå där vi gör många olika tester.

Kort sagt så sammanställs barnens förmågor, behov och utmaningar, vilket sker två gånger. Dels från början när barnet kommer med i Skolfam, dels när de varit med i två år.

– Vi visar också barnen hur de har lyckats på tester som vi gör vid kartläggningen, säger Christer Björk.

Det handlar mycket om positiv förstärkning. Att lyfta barnens styrkor och färdigheter. Bygga upp självkänslan hos barnen.

Barn mellan 7-12 år erbjuds att delta.

– Alla som är med följs genom hela grundskolan ut och vi ser även till att det blir en bra övergång till gymnasiet för de här barnen, säger Karin Edeljung.

Föräldrar, skolpersonal, familjehem och socialtjänst samarbetar med Skolfamteamet. Kartläggningen hjälper till att hitta verktyg för att barnen ska lyckas med sina studier.

– All skolpersonal vi talat med ser det här som oerhört positivt, säger Liselotte Lundberg.

Huvudsyftet är att barnen ska kunna ta till sig sina egna förmågor, få extra hjälp där det finns kunskapsluckor - lyckas i skolan, välja utbildningsväg och sedan gå igenom gymnasiet för att sedan kunna välja yrkesbana.

Vad är er dröm om Skolfam?

– Det här är en väldigt utsatt grupp barn och jag önskar att Skolfam blir permanentat och att alla familjehemsplacerade barn får delta, säger Karin Edeljung.

Liselotte Lundberg fyller i:

– Det borde även finnas inom gymnasiet och man borde kunna anpassa en modell för det.

All skolpersonal vi talat med ser det här som oerhört positivt.

undefined
Källor: Skolverkets årliga statistik 2015. Socialstyrelsens lägesrapport 2015.
undefined
Trio kring Skolfam. Christer Björk, Karin Edeljung och Liselotte Lundberg. Foto: Karin Israelsson.
undefined
Trio kring Skolfam. Christer Björk, Karin Edeljung och Liselotte Lundberg. Foto: Karin Israelsson.
Rektor om Skolfam: ”Vi har fått en medspelare kring de här barnen”

Skolfam

26 kommuner runt om i landet är anslutna till Skolfams nationella nätverk, där Skellefteå kommun är den första i Västerbotten. Det finns även en nationell samordnare för projektet. Barn som är mellan 7-12 år erbjuds att delta i projektet som vänder sig till familjehemsplacerade barn.

I Skellefteå kommun pågår projektet mellan 2013 och 2018. Det sker i samarbete mellan skol- och kulturkontoret och socialförvaltningen.

I Skellefteå arbetar en psykolog och en specialpedagog heltid i Skolfam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!