Sedan 2013 har kommunen drivit projektet. Just nu ingår 22 barn och den utvärdering som gjorts, där 15 barn medverkat, talar sitt tydliga språk enligt de som arbetar i projektet:
– Barnen har fått högre tilltro till sin egen förmåga och skolresultaten har blivit bättre, säger specialpedagog Liselotte Lundberg.
Hon arbetar på familjehemsenheten vid Skellefteå kommun och tillsammans med psykolog Christer Björk arbetar hon operativt med Skolfam.
26 kommuner i landet har valt att arbeta enligt modellen som utarbetades av Helsingborgs kommun 2005. När det gäller barnen i Helsingborg så upptäckte man bland annat att:
X Omgivningen ställde lägre krav och hade lägre förväntningar på de barnen.
X Familjehemsplacerade barn har ofta lägre självkänsla än andra barn, vilket påverkar skolresultaten negativt. De tror helt enkelt inte att de kan.
X De barn som antas till gymnasiet slutför ofta inte sin utbildning.
– Det man sökte svaret på i Helsingborg var: ”Hur kan man hjälpa familjehemsplacerade barn till en optimal skolgång”, förklarar Liselotte Lundberg.
Projektet uppmärksammades nationellt och 2013 gick Skellefteå kommun med.
Hur arbetar ni med Skolfam här i Skellefteå?
– Vi kartlägger skolsituationen hos barnen som deltar. Vi tittar bland annat på begåvning, mående och kunskapsnivå där vi gör många olika tester.
Kort sagt så sammanställs barnens förmågor, behov och utmaningar, vilket sker två gånger. Dels från början när barnet kommer med i Skolfam, dels när de varit med i två år.
– Vi visar också barnen hur de har lyckats på tester som vi gör vid kartläggningen, säger Christer Björk.
Det handlar mycket om positiv förstärkning. Att lyfta barnens styrkor och färdigheter. Bygga upp självkänslan hos barnen.
Barn mellan 7-12 år erbjuds att delta.
– Alla som är med följs genom hela grundskolan ut och vi ser även till att det blir en bra övergång till gymnasiet för de här barnen, säger Karin Edeljung.
Föräldrar, skolpersonal, familjehem och socialtjänst samarbetar med Skolfamteamet. Kartläggningen hjälper till att hitta verktyg för att barnen ska lyckas med sina studier.
– All skolpersonal vi talat med ser det här som oerhört positivt, säger Liselotte Lundberg.
Huvudsyftet är att barnen ska kunna ta till sig sina egna förmågor, få extra hjälp där det finns kunskapsluckor - lyckas i skolan, välja utbildningsväg och sedan gå igenom gymnasiet för att sedan kunna välja yrkesbana.
Vad är er dröm om Skolfam?
– Det här är en väldigt utsatt grupp barn och jag önskar att Skolfam blir permanentat och att alla familjehemsplacerade barn får delta, säger Karin Edeljung.
Liselotte Lundberg fyller i:
– Det borde även finnas inom gymnasiet och man borde kunna anpassa en modell för det.
All skolpersonal vi talat med ser det här som oerhört positivt.