Chef om skolskjutskritik: ”Det är inte alltid vi som gjort fel”

Skolkontorets stabschef Monika Johansson: ”När det blir fel kring skolskjuts så är det inte alltid vi som skapat problemet.”

Skola och utbildning2017-09-06 19:14

Hon känner inte igen bilden om återkommande strul med beslut och att logistiken inte fungerar. Hon tillstår dock att de också gör fel, men att det inte sker ofta.

– I mina ögon är alla som ansökt i tid färdiga i tid. Det kan finnas undantag och ibland är det till exempel detaljer i ansökan som gör att den inte går handlägga.

Men enligt föräldrar som Norran talat med strular det ofta med skolskjutsbeslut, varför går det inte lösa?

– Det är många personer inblandade i ett skolskjutsbeslut. Det handlar om att vi måste få in alla skolors ramscheman i tid, att eleverna flyttas upp en årskurs, att taxi har tagit emot alla beställningar och att ansökningarna ska ha kommit in i tid och vara rätt utformade.

Föräldrar som har barn med växelvis boende. Varför måste de söka skolskjuts varje år?

– Det är kopplat till att något kan ändras, till exempel vilka veckor barnen är hos respektive förälder och vi vill att det ska fungera med skolskjutsen, säger Monika Johansson.

Men föräldrarna vet väl själva om något förändras och kan väl ändra det då det sker?

– Vår erfarenhet är att det inte fungerar särskilt bra i alla enskilda fall.

Hon säger också att det är kopplat till handläggningssystemet och växelvis boende. Enligt Monika Johansson är det mest tidseffektivt att få in nya ansökningar varje år, än att skolskjutshandläggaren ska gå in på varje enskilt barn och titta hur det sett ut tidigare år, bekräfta med vårdnadshavarna att det stämmer och sedan manuellt flytta över det.

Hur många ansökningar har ni varje termin?

– Den här terminen har vi 1 900 skolskjutsbeslut.

En handläggare hanterar alla ansökningar. Har ni funderat på att anställa fler?

– Då måste handläggarna kommunicera även mellan varandra kring alla beslut och detaljer. Handläggaren säger också själv att det fungerar väldigt bra att sköta det på en person.

Monika Johansson säger också att ansökningsförfarandet ska digitaliseras och sjösättas våren 2018. Hon tror själv att det kommer att underlätta, inte minst för föräldrarna när det gäller att fylla i på rätt sätt och att få in ansökan i tid.

Men hur ser du på kritiken? Vad kan ni göra för att det ska bli ordning kring beslut och logistik?

– Som jag sa är det inte alltid hos oss som felet ligger, men föräldrar till barn där det strular brukar ofta koppla felet till oss.

När det blir fel kring skolskjuts så är det inte alltid vi som skapat problemet.

Beslut överklagat: ”Jag kommer aldrig att lämna barnen på hållplatsen i Fällbäcken”Skolkontorets stabschef: ”Vi har inte anvisat den hållplatsen”
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!