Konceptet innebär att man prioriterar utomhusaktiviteter för skolans 32 elever i klasserna F-6. Ämnet idrott och hälsa finns på schemat varje dag. Just den här dagen är huvudspåret leken röda vita rosen, men ett par av barnen hinner också spela fotboll och hoppa rep en stund.
– Vi har kopplat ihop idrott och hälsa och även integrerat vanliga skolämnen i det. Alla barn deltar och de ska tycka att det är roligt utan tävlingsmoment, förklarar Ulrika Marklund.
Hon har varit med nästan från start. 1999 började hon som lärare i Bodbysund och sedan 2010 är hon, parallellt med lektionsundervisning, även rektor på skolan.
Bidraget från Skolverket, 49 000 kronor, används för att ta konceptet Idrott och hälsa vidare.
– Vi vill komma framåt och utveckla det här. Vi har till exempel köpt in litteratur om fysisk och psykisk hälsa, sedan har två lärare på skolan gått kurs i hälsofrämjande arbete.
Det finns även planer på att bredda aktiviteterna med exempelvis yoga, avslappningsövningar, former av gruppträning, övningar kring mental hälsa och friluftsliv.
Sedan starten 2015 har man kontinuerligt utvärderat hälsokonceptet genom elev- och föräldraenkäter. Och enligt Ulrika Marklund visar det att Idrott och hälsa är en framgångsfaktor.
– Vi märker att barnen är piggare och mår bättre och jag hoppas att fler skolor anammar den här inriktningen, säger Ulrika Marklund.
Inriktningen som miljöskola hänger fortfarande med, som en del i helheten. Där kommer biten med friluftsliv in, där eleverna till exempel får skapa egna alster av naturmaterial, men också lära sig om återvinning, kompostering och tanken kring återbruk.
Vi märker att barnen är piggare och mår bättre och jag hoppas att fler skolor anammar den här inriktningen.