– Vi har löst frågan genom att själva skjutsa våra barn till och från skolan, säger trebarnsmamman Lina Tjäck, en av föräldrarna i byn som driver frågan.
Skolskjutsfrågan i Fällbäcken, som ligger strax norr om Skellefteå, är komplex och innehåller många turer. Huvudfrågan rör skolskjuts för 13 barn i åldrarna från sex till tolv år, som Skellefteå kommun har beviljat. Färdsättet är buss och den på- och avstigning som finns tillgänglig är hållplats E 4 i Fällbäcksbacken. Det beslutet har föräldrarna överklagat och ärendet ligger just nu hos kammarrätten i väntan på ett eventuellt prövningstillstånd.
– Vi flyttade till Fällbäcken i maj 2013 och redan då var föräldrarna upprörda över skolskjutsen. Sedan vi flyttade hit har vi också stridit för att våra barn ska ha rätt till en säker skolväg, säger trebarnsmamman Lina Tjäck.
Sedan 2004 har hon arbetat som brandman vid Skellefteå räddningstjänst och säger att Fällbäcksbacken är olycksdrabbad. 2012 och 2015 har även räddningstjänstens fordon varit inblandade i olyckor just där.
– Och där tycker dom att våra barn ska stå och vänta på bussen. Våra befäl har till och med ändrat hur vi ska arbeta just där så jag förstår inte hur kommunen kan anse att de hållplatserna är trafiksäkra för barn, säger hon.
Se hur det ser ut på busshållplatsen i TV-inslaget nedan:
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Hon visar två paragrafer i skollagen som säger att kommunen ska ta hänsyn till trafiksituationen i sina skolskjutsbeslut.
– Trots att vi ända sedan 2013 påtalat att hållplatsen är farlig fortsätter skolskjutshandläggaren år efter år att bevilja skolskjuts utan att göra någon riskbedömning. Agerandet är både nonchalant och provocerande. De har bara sett till kostnaderna och jag anser att kommunen bryter mot skollagen, säger Lina Tjäck.
Hon säger att hon lagt ner oerhört mycket tid på att försöka få beslutet ändrat, men vägrar ge sig – för barnens skull. Föräldrarna har också själva tagit fram två konkreta lösningar: Att bussrutten från Kåge läggs om och går in i Fällbäcken för att plocka upp barnen. Eller att barnen får skoltaxi. Men enligt Lina Tjäck har skolskjutshandläggaren förkastat båda förslagen.
– Taxi blir för dyrt är det svar jag har fått och när det gäller buss, säger dom att det är för trångt för bussen att köra in i byn, säger hon och fortsätter:
– Jag har pratat med Skelleftebuss som säger att det inte stämmer, men de måste få in en beställning om att ändra rutt.
Det som också diskuteras är vilket skolområde Fällbäcken ska tillhöra. Nu ingår det i upptagningsområdet för Kåge, men Lina Tjäck säger att samtliga föräldrar i Fällbäcken har valt Morö Backe skola och vill ändra tillhörighet. Därför har man också lämnat in ett medborgarförslag med det önskemålet.
Lina Tjäck visar egna uträkningar på kostnader och tidsaspekter för olika färdsätt. Enligt beräkningarna blir det både ekonomiskt och ur tidsaspekt mest fördelaktigt att byns barn slipper hållplatsen vid E 4.
Lina drar även ett tidsperspektiv: Om familjens barn åker buss från Fällbäcken till Skellefteå busstation med byte till Morö Backe skola och samma väg hem igen, så handlar det om restid på cirka 3,5 timme från dörr till dörr.
– Det är också orimligt med så lång resväg för barnen, anser vi.
Lina Tjäck och hennes man tänker fortsätta skjutsa sina barn till skolan – i väntan på en ändring av skolskjutsbeslutet.
Om ni inte får prövningstillstånd i kammarrätten, hur går ni vidare då?
– Då skjutsar jag barnen till skolan ända tills de är trafikmogna, men här måste skolskjutshandläggaren tänka om. Beslutet är helt fel.