Algoritmer, looper och koder – här har eleverna programmering på schemat

En av Skellefteås skolor som ligger i framkant när det gäller digitalt lärande är Norrhammarskolan. Ett exempel på det är projektet KODA i skolan. ”Det handlar om ett färdigt material från Kodcentrum som är kostnadsfritt” säger läraren Emelie Eriksson.

Robotprogrammering. J-O Lindvall arbetar också med Koda, han visar upp en robot som eleverna programmerat att röra sig, både framåt och i en åtta. Foto: Karin Israelsson.

Robotprogrammering. J-O Lindvall arbetar också med Koda, han visar upp en robot som eleverna programmerat att röra sig, både framåt och i en åtta. Foto: Karin Israelsson.

Foto: Foto: Karin Israelsson.

Skola och utbildning2017-12-28 06:28

Vi går in i ett av skolans klassrum. Där sitter fyra elever på rad. Framför sig har de varsin laptop. De arbetar koncentrerat och med ojämna mellanrum piper det till från någon av datorerna. Kvartetten går i fyran på Norrhammarskolan och en av dem, Emilia Marklund, förklarar:

– Vi ska göra ett spel på en webbsida som heter Scratch. Det är kul men lite klurigt att programmera.

Mellanstadieläraren Emelie Eriksson säger att hon initierade skolans satsning på KODA och tillsammans med kollegan J-O Lindvall undervisar hon nu elever på mellanstadiet i programmering. Materialet, som är kostnadsfritt, innehåller flera uppgifter där huvudådran är att eleverna ska konstruera ett dataspel och man började i september på Norrhammarskolan.

– Det här är jättebra och i och med att materialet levereras färdigt så blir det som en lärarhandledning, säger Emelie Eriksson och J-O Lindvall tillägger:

– Programmering ska ju in i läroplanen mer och mer och därför känns det här värdefullt.

Han håller upp en robot och berättar om en av uppgifterna.

– Eleverna är verkligen jätteduktiga. De har programmerat den här roboten att gå framåt och att röra sig i en åtta.

Det var stor skillnad på kunskapsnivån hos eleverna när projektet inleddes, men att alla tagit stormsteg framåt under resans gång. Det understryker båda pedagogerna.

– Jag kunde ingenting i början, men jag har lärt mig mycket, bekräftar Emilia Marklund.

Emelie Eriksson är själv intresserad av programmering och menar att det finns många fördelar med digitalt lärande på schemat.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

– Eleverna kommer ofta på enklare lösningar än vi vuxna och det är ett kreativt sätt för eleverna att arbeta på. De lär sig att tänka data och jobbar aktivt med algoritmer, problemlösning, lär sig följa instruktioner, att tänka logiskt och även att samarbeta, förklarar Emelie Eriksson.

På en av skärmarna pågår kräftgång i ordets rätta bemärkelse. En kräfta går nämligen fram och tillbaka på skärmen. Bakgrunden ser ut som en strand. Det är Olivia Asplund som programmerat kräftan.

Huvuduppgiften i projektet från Kodcentrum är alltså att konstruera ett dataspel. Och det är uppenbart att eleverna gillar uppgiften. De förstår också nyttan med digitalt lärande.

– Det kan vara bra att lära sig programmering, säger Alfred Nilzon och klasskompisen Brynje Storjord tillägger:

– Man kanske skulle jobba med programmering typ två gånger i veckan i skolan.

Emelie Eriksson understryker att det ska komplettera undervisningen och integreras i andra ämnen, men att det inte handlar om att ersätta något av skolans traditionella ämnen.

– För eleverna handlar det också om att förstå den digitala världen vi lever i. Det blir logiskt för dem med exempelvis algoritmer, att syssla med problemlösning och att kunna följa instruktioner, säger hon och tillägger:

– Ibland kan eleverna lära mig hur man kommer vidare i en process och det är nytt. Jag är ju van vid att det alltid är jag som kan mest om ett ämne.

Som pedagog tycker hon också att det är ett lustfyllt lärande.

– Sedan får man snabbt bekräftelse på att eleverna förstått uppgiften och det här kan också vara ett sätt för elever som tycker det är jobbigt att skriva en berättelse eller räkna i matteboken att utvecklas.

När det gäller KODA i skolan på Norrhammar så är det inte glasklart att just det projektet kommer att fortsätta. Men faktum är att det finns ett regeringsbeslut på att programmering snart ska ingå i skolans läroplan.

Båda lärarna tycker att det känns värdefullt men säger också att programmering tar ganska mycket tid i anspråk.

– Frågan är då om vi i så fall måste ta bort någonting och i så fall, vad ska vi då välja bort, säger J-O Lindvall.

undefined
Programmering. Olivia Asplund gillar att jobba med programmering i skolan. Foto: Karin Israelsson.
undefined
Coachar. Emelie Eriksson säger att eleverna lär sig snabbt och att hon själv fungerar som en coach. Foto: Karin Israelsson.
undefined
Robotprogrammering. J-O Lindvall arbetar också med Koda, han visar upp en robot som eleverna programmerat att röra sig, både framåt och i en åtta. Foto: Karin Israelsson.
undefined
Kvartett som kodar …  Från vänster: Eleverna Brynje Storjord, Alfred Nilzon, Emilia Marklund och Olivia Asplund har programmering på schemat. Foto: Karin Israelsson.

Kodcentrum är en ideell förening som tagit fram läromedlet KODA i skolan. Syftet är att uppmuntra mellanstadielärare att komma igång med programmering i undervisningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!