Nyligen berättade Norran om det nya förslaget för Skellefteås kollektivtrafik som landat på politikernas bord. Enkelt beskrivet blir linjerna med förslaget både rätare och snabbare. Den 10 januari är den trafiken tänkt att kunna starta om det får klartecken.
Hur påverkar de nya planerna området runt Hedensbyn/Bergsbyns industriområde där Northvolt nu växer fram? Hur kan trafiken komma att utvecklas i en förlängning? Klart är att förändringarna i Skellefteå sätter tryck på trafiksystemet och därmed också på busstrafiken.
Hösten 2020 gjordes linjenätet om. Tre linjer blev fyra, men nya Torsgatan, som ansluter i Furunäs genom en rondell, stod inte klar. De möjligheter den ger nu som färdig utnyttjas i det nya förslaget.
– Men det kommer att dröja till nya Torsgatan öppnar för allmänheten. Nu kommer den att vara öppen för busstrafik, berättar Marie Larsson.
Vd Marie Larsson och trafikingenjören Petra Bassioukas Hanseklint på Skellefteå kommun konstaterar att pandemin kom olyckligt för en omställning av lokaltrafiken. Den gjorde att många som skulle jobba i Skellefteå, med bland annat bygget av Northvolt Ett, köpte minibussar som de samåkte med bland annat från Polen och Baltikum. Och med minibussen på plats i Skellefteå var lokaltrafiken inte ett givet förstaval.
Nu hoppas Skellefteå Buss att parkeringen vid Northvolt inte byggs ut mer.
– Det måste skapas förutsättningar och ges motivation att åka kollektivt, förklarar Marie Larsson.
Skellefteå Buss och Skellefteå kommun har löpande möten med Northvolt. Där tas bland annat aktuell statistik för bussarna upp. En framtida knäckfråga är till exempel hur Northvolt kan lägga sina skift i förhållande till högtrafiktiderna, som skolskjutsar, då i princip alla bussar redan är ute i trafik.
– Vi har inte hur många bussar som helst, men vi har möjlighet att ge dem bra trafik inom varje trafikdygn, berättar Marie Larsson.
Genomförs den nya lokaltrafikplanen den 10 januari innebär det att tre linjer passerar Hedensbyn i olika riktningar. Vissa, som linje 3 via Torsgatan, går med 30 minuter mellan bussarna på vardagarna, vilket innebär 34 turer per vardag. Den gör det då också möjligt att åka direkt från boendet på tidigare Scharins till Northvolt Ett men också direkt mellan centrum och Northvolt. Turtätheten halveras på helgerna.
Trafiken längs Skelleftehamnsleden, linje 2, går varje kvart i högtrafik. Där hoppas Skellefteå kommun att Northvolt vill öppna en personalingång i direkt anslutning till den busshållplats som finns mitt emot fotbollsplanen Bergsvallen.
Vid Risbergsgatan/Voltgatan, där linje 4 föreslås gå, ska det också finnas en hållplats, men det är ännu inte klart hur Northvolt avser att använda den entrén. Tanken på en entré för tung trafik på Torsgatan och en för persontrafik på södra sidan har Northvolt övergett, utan det blir fler, vilket Norran berättat.
– Det är viktigt att alla bussar kommer in och åker ut samtidigt från centrum som de gör nu. Det gör att man kan byta i alla riktningar eftersom även de inomkommunala regionbussarna håller samma taktade ankomst- och avgångstider i centrala Skellefteå, säger Petra Bassioukas Hanseklint.