I mars 2018 berättade Lars Widelund för Norran:
– Jag ska nu också inleda en diskussion med Northvolt om hur de ska sköta sina transporter av batterier.
Mycket har hänt sedan dess. I början av juni berättade Norran att Northvolt kommer att använda sig av två stycken 242 meter långa nybyggda rorofartyg från Wallenius Sol. Avtalet gäller såväl transporterna av material till bygget av Northvolt Ett liksom merparten av alla färdiga produkter då produktionen drar igång.
Begreppet roro kommer av engelskans: roll on/roll off. Fartygen är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Lastningen och lossningen av den ska se på samma plats som här på bilderna, på hamnens sydöstra del.
– Det har varit rätt mycket dialog. Vi kommer nu att hantera Northvolts containrar och håller bland annat på att se var vi ska lägga upp dem, säger Lars Widelund.
Det blir stuveribolaget Shorelink som sköter en stor del av utlastningen i Skelleftehamn åt Northvolt. Det blir främst Shorelink, Northvolt och rederiet som kommer att ha en dialog.
– Vi kommer inte att vara så inblandade i upplägget av logistiken, säger Widelund och berättar att det är Northvolt och Shorelink som till exempel ser till att rätt containrar går till fabriken.
Båtarna från Wallenius Sol kan komma på sina jungfruturer redan under oktober. Från början blir det i praktiken en ”ur hand i mun” -modell som gäller.
– Lasten kommer att gå från båt direkt till fabrik i början. 2023/2024 ska vi börja lagra gods i hamnen åt dem. Vi får se hur det ser ut: det kan bli containers och det kan bli lager, förklarar Widelund.
Han tror att materialhanteringen in och ut från Northvolt kommer att gå på fartyg, men även på järnväg.
– Mest troligt är att det blir en mix beroende på önskemål. Min ledstjärna, som det viktigaste, är att vi måste vara flexibla.
Omlastningen till järnväg är också planerad att ske i hamnen.
Kommunfullmäktige i Skellefteå konstaterade häromdagen att det kan behövas 600 miljoner kronor i investeringar i samband med bygget av Norrbotniabanan, bland annat en ny godsterminal i Skellefteå hamn för 100 miljoner kronor.
På norra sidan Kallholmsfjärden, vid oljehamnen, utökas upplagsytorna på två platser, Vid oljehamnen från tre till åtta hektar – och ytterligare tre hektar närmare lotsstationen med ytor med platser för uppläggning av vindkraftanläggningar och trä.
Det är ingen tvekan om att Skellefteå hamn satsar stort. I den kommande ansökan till mark- och miljödomstolen kommer det att handla om hantering av två miljoner ton gods per år. Tillståndet i dag gäller en miljon ton gods – och normalt hanteras i dag 0,40-0,45 ton gods per år i hamnen.
– Vi kanske är där på två miljoner ton om 15 år.
För snart tio år sedan insåg Skellefteå hamn insåg att den stod inför stora utmaningar. Båtarna blev större, men godsvolymen ökade inte.
En utredning så visade att den norra sidan av Kallholmsfjärden skulle vara lämpligast för en djupare hamn och 250 meter lång kaj.
Målet var att vara helt klar till 2030, men Northvoltetableringen har ökat tempot.
– Nu är projektet påskyndat till 2024 då bland annat kajen och upplagsytorna ska stå klara.
Totalkostnaden väntas bli upp emot 750 miljoner kronor.