I slutet av september i fjol meddelade mark- och miljödomstolen en mellandom om företagets ansökan.
Detaljplanen från 1974 satte då, enligt domstolen, stopp för Wibax planer. Den hänvisade till miljöbalken och att tillstånd inte får ges där. Mark-och miljödomstolen skrev att det därmed ”inte finns lagliga förutsättningar att meddela tillstånd till ansökt verksamhet”. Domstolen pekade på att marken där, enligt detaljplanen, är för ”upplagsändamål”.
Under november återkallade Wibax, som i dag lagrar och distribuerar kemikalier från området, sin ansökan.
Nu ska företaget gå in med en ny ansökan. Det som skiljer nu är, som Norran berättat, att Skellefteå kommun har presenterat ett nytt förslag till detaljplan för det som fått namnet Näsuddens industriområde där oljehamnen ingår. Enligt Wibax beräknas den nya detaljplanen antas av kommunfullmäktige i juni 2022 och därför inleder företaget samråd och flaggar för en ny ansökan till mark- och miljödomstolen.
Wibax vill utöka sin verksamhet i oljehamnen genom att producera natriumbisulfit där. Råvara är bland annat svaveldioxid från Boliden Rönnskär.
”Det tillstånd som ska sökas innebär att Bolaget kommer att transportera svaveldioxid från Rönnskärsverken till den egna verksamheten i Skelleftehamn…. Lagring av svaveldioxid inom verksamhetsområdet är inte nödvändig då produktionen avses ske direkt från transporttankar.”, skriver Wibax.
Idag levererar Wibax svaveldioxid från Boliden Rönnskär till kunder i Sverige, framför allt pappersbruk som tillverkar egen natriumbisulfit. Pappersindustrin fokuserar nu mer på sin basverksamhet, och ser därmed, enligt Wibax, stora fördelar med att kunna köpa färdig natriumbisulfit i stället för att tillverka den själv. Natriumbisulfit används förutom inom pappersindustrin även till viss del av gruvindustrin och mindre mängder går till livsmedelsindustrin.
Wibax planerar att bygga en produktionsanläggning på 400 kvadratmeter för produktionen av natriumbisulfit. Den ska vara bemannad dygnet runt vid full produktion.
Transporter kommer att ske med lastbil, på järnväg och med fartyg. Lastbilstransporterna till och från anläggningen bedöms öka med cirka tio passager genom samhället per vecka, enligt Wibax.