Världspremiären i Skelleftehamn

Tre personer – infrastrukturminister Tomas Eneroth, arbetsmarknadsminister Eva Nordmark och landshövding Helene Hellmark Knutsson – knäppte samtidigt sina tänger och då föll skynket vid måndagens världspremiär i Skelleftehamn. Den första maskinen för järnväg i sitt slag var avtäckt.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth var en av tre som såg till att skynket föll med hjälp av tång vid Railcares världspremiär i Skelleftehamn. Längre bort syns landshövding Helene Hellmark Knutsson.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth var en av tre som såg till att skynket föll med hjälp av tång vid Railcares världspremiär i Skelleftehamn. Längre bort syns landshövding Helene Hellmark Knutsson.

Foto: Lars Andersson

Skelleftehamn2020-10-05 15:58

Skelleftehamnsföretaget Railcare, specialist på järnvägsunderhåll, kunde på måndagsförmiddagen gå ut och visa sitt batteridrivna fordon för järnvägsunderhåll, det största i sitt slag. Företaget har till utvecklingen använt sig av Epirocs kunskaper att utveckla teknikplattformar till batteridrivna gruvfordon och Northvolts battericeller.

Den första gången Railcare gick ut och berättade om att företaget höll på att utveckla en batteridriven MPV, Multi Purpose Vehicle, var i februari i fjol. Det var vid en mässa 2017, som en av bolagets grundare, Ulf Marklund började skissa på idén att ersätta diesel med batterier, vilket nedför att såväl ljudnivåer som utsläpp minskar.

– Problemet för oss var att det var en helt ny värld, berättade Ulf Marklund och konstaterade att den nya maskinen kan köra sex till åtta timmar på en ”eltankning” varje dygn.

Sedan träffades Railcare och Epiroc vid Euro Mine Expo i Skellefteå juni 2018 och då tog allt fart.

Ursprungligen var förhoppningen att den skulle ha presenterats hösten 2019.

– Men det är som det är då man jobbar med en prototyp. Det kan dra ut på tiden och sedan kom covid, säger Railcares vd Daniel Öholm.

MPV:n är en stor produkt för Railcare som i dag har elva stycken dieseldrivna i egen regi och ett 50-tal som sålts. Maskinen kan användas för att suga bort stenar och andra hinder från spåren, smälta snö, samt fungera som dragfordon för exempelvis makadamvagnar under spårarbete. Den rymmer 48 kubikmeter ballast.

– Vi hoppas att försäljningen av den batteridrivna ska komma igång under nästa år, förhoppningsvis under våren, fortsätter Öholm.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, arbetsmarknadsminister Eva Nordmark och landshövding Helene Hellmark Knutsson var speciellt inbjudna gäster vid invigningen.

Landshövding Helene Hellmark Knutsson, som tillträdde den 1 augusti, pekade på historiens vingslag, att på platsen utvecklades en gång det som var Kallholmen till att bli Skelleftehamn och att järnvägen var en nyckel redan då för mer än 100 år sedan. Den logiska återkopplingen kom sedan i riktning till stadsråden:

– Norrbotniabanan måste bli klar väldigt snart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!