Det handlar om ett tekniskt genombrott. När Åke Roos, som är programchef för Bolidens nya satsning, tidigare arbetade som platschef vid Boliden Rönnskär initierade han studier kring möjligheten att omvandla järnsand, som är en restprodukt från metallframställningen, och även andra restmaterial som innehåller järn, till cementersättning.
– I utvecklingsarbetet som lett fram till den här unika lösningen har vi bland annat haft sju professorer och 20 seniora forskare engagerade, berättar han för Norran.
Åke menar att detta är ett klockrent exempel på hur innovation, adaption och 100 år av ingenjörskonst kan bidra till en ljusare framtid för kommande generationer.
– När produkten är redo att släppas ut på marknaden kan vi producera mycket stora volymer varje år, säger Åke Roos.
Patentansökningar för Bolidens cementersättning har lämnats in och en förstudie avseende kommersialisering av produkten har inletts. Vidare har en förstudie kring en produktionsanläggning med kapacitet för minst 250 000 ton per år påbörjats. Studien beräknas slutföras under första kvartalet 2025.
– Var produktionen ska ske är ännu inte klart ännu men mycket pekar mot att det blir på Rönnskär.
Idag står cement står för en stor del av det globala koldioxidutsläppet, vilket gör branschen angelägen om att hitta nya, alternativa produkter utan att kompromissa med kvalitet. Jämfört med traditionell betongproduktion innebär Bolidens nya produkt att klimatpåverkan kan reduceras med cirka 95 procent för varje andel vanlig cement som ersätts. Tekniken möjliggör dessutom ett bättre metallutbyte för Boliden.
– Vid sidan av koldioxedbesparingen är det unika med produkten att energin redan finns lagrad i utgångsmaterialet, så det krävs mycket lite energi för att den ska kunna användas som ersättning till cement, berättar Åke.
Boliden har, tillsammans med den svenska betongkoncernen Thomas Concrete Group, genomfört tester under 18 månader där prototypblocken producerades i koncernens fabrik i Lane-Ryr. Under dessa tester har produkten förbättrats ytterligare.
– Den svenska byggbranschen behöver ställa om till klimatneutralitet, men tempot behöver öka samtidigt som man bibehåller konkurrenskraften, kommenterar Lennart Björnström, vice vd på Thomas Concrete Group i ett pressmeddelande.