Tekniskt genombrott hos Boliden

Boliden har gjort något som inget annat gruvföretag lyckats med. De har skapat en metod för att omvandla slagg från metallproduktionen på smältverken till en cementersättning, vilket kan reducera klimatpåverkan med 95 procent.

"I utvecklingsarbetet som lett fram till den här unika lösningen har vi bland annat haft sju professorer och 20 seniora forskare engagerade", berättar Åke Roos.

"I utvecklingsarbetet som lett fram till den här unika lösningen har vi bland annat haft sju professorer och 20 seniora forskare engagerade", berättar Åke Roos.

Foto: Foto: Lars Eriksson

Skelleftehamn2024-05-07 19:00

Nyheten i korthet

  • Boliden har utvecklat en metod för att omvandla slagg från metallproduktion till en cementersättning, vilket kan minska klimatpåverkan med 95 procent.
  • Patentansökningar har lämnats in och en förstudie om kommersialisering av produkten har påbörjats, med en potentiell produktionskapacitet på minst 250 000 ton per år.
  • Detta tekniska genombrott är ett exempel på hur innovation och ingenjörskonst kan bidra till en mer hållbar framtid. Detta är särskilt relevant då cement står för en stor del av globala koldioxidutsläpp.

Det handlar om ett tekniskt genombrott. När Åke Roos, som är programchef för Bolidens nya satsning, tidigare arbetade som platschef vid Boliden Rönnskär initierade han studier kring möjligheten att omvandla järnsand, som är en restprodukt från metallframställningen, och även andra restmaterial som innehåller järn, till cementersättning.

– I utvecklingsarbetet som lett fram till den här unika lösningen har vi bland annat haft sju professorer och 20 seniora forskare engagerade, berättar han för Norran.

undefined
Järnsand kan nu omvandlas till cementersättning.

Åke menar att detta är ett klockrent exempel på hur innovation, adaption och 100 år av ingenjörskonst kan bidra till en ljusare framtid för kommande generationer.

– När produkten är redo att släppas ut på marknaden kan vi producera mycket stora volymer varje år, säger Åke Roos.

Patentansökningar för Bolidens cementersättning har lämnats in och en förstudie avseende kommersialisering av produkten har inletts. Vidare har en förstudie kring en produktionsanläggning med kapacitet för minst 250 000 ton per år påbörjats. Studien beräknas slutföras under första kvartalet 2025.

undefined
Prototypblocken producerades i Thomas Concrete Groups fabrik i Lane-Ryr.

– Var produktionen ska ske är ännu inte klart ännu men mycket pekar mot att det blir på Rönnskär.

Idag står cement står för en stor del av det globala koldioxidutsläppet, vilket gör branschen angelägen om att hitta nya, alternativa produkter utan att kompromissa med kvalitet. Jämfört med traditionell betongproduktion innebär Bolidens nya produkt att klimatpåverkan kan reduceras med cirka 95 procent för varje andel vanlig cement som ersätts. Tekniken möjliggör dessutom ett bättre metallutbyte för Boliden.

– Vid sidan av koldioxedbesparingen är det unika med produkten att energin redan finns lagrad i utgångsmaterialet, så det krävs mycket lite energi för att den ska kunna användas som ersättning till cement, berättar Åke.

undefined
Under testerna i Lane-Ryr har produkten förbättrats ytterligare

Boliden har, tillsammans med den svenska betongkoncernen Thomas Concrete Group, genomfört tester under 18 månader där prototypblocken producerades i koncernens fabrik i Lane-Ryr. Under dessa tester har produkten förbättrats ytterligare.

– Den svenska byggbranschen behöver ställa om till klimatneutralitet, men tempot behöver öka samtidigt som man bibehåller konkurrenskraften, kommenterar Lennart Björnström, vice vd på Thomas Concrete Group i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!