Boliden Rönnskärs delansvar i det med Skellefteå Kraft gemensamma projektet, som går ut på att koppla samman fjärrvärmenätet i Skelleftehamn/Ursviken med det i Skellefteå, sträcker sig från Kejsar Ludvigs kanal i Skelleftehamn in på smältverksområdet och fram till området där den nya stora ackumulatortanken har fått sin bottenplatta på plats.
På sträckan kommer 1,7 kilometer kulvertar att läggas ned under fem grävetapper för det ordinarie arbetet på smältverket ska störas så lite som möjligt. Arbetet startade under september och redan nu syns det att projektbyggnationerna tagit fart.
Vid Koppargården har till exempel skog avverkats. Mest tydligt utåt i slutändan blir den nya stora 50 meter höga ackumulatortanken, som blir tio gånger större än den tidigare, och byggs nära hamnen på smältverket. Den är lägre än den klassiska skorstenen, men i nivå med e-kaldoverket och kommer sannolikt att ses som ett nytt landmärke på området.
Norran berättade i vintras att grävningarna hade startat i Hedensbyn. Det är ett projekt som diskuterats i ett 30-tal år, men tidigare bedömts som för dyrt.
– Ambitionen har funnits, men det är först nu det har varit möjligt att få ihop delarna, berättar Ann Lundholm, kommunikationschef på Boliden Rönnskär.
Två saker har som skett parallellt har möjliggjort att spillvärmen nu kommer att tas tillvara. Etableringen av Northvolt gjorde att kulvertbygget kunde kortas tre kilometer. Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet täcker därtill en relativt stor del av totalkostnaden på 400 miljoner kronor för projektet som har Skellefteå Kraft och Boliden som delägare.
Byggnationen av kulverten pågår österut och befinner sig i dag i trakterna av Furunäs vid Skelleftehamnsleden.
Det lokala fjärrvärmenätet har haft för låg kapacitet och det har inneburit att en stor del av spillvärmen på Boliden Rönnskär inte har kunnat användas i och med att den inte kunnat ledas vidare från Skelleftehamn/Ursviken. Det handlar om främst om överskottsvärme vid svavelsyraverket som nu i slutändan ska bli fjärrvärme.
– Vi kommer nu att kunna ta tillvara mer värme än vi kunnat tidigare, konstaterar Stefan Wikdahl, enhetschef vid energicentralen på Boliden Rönnskär.
Överföringen som Skellefteå Kraft och Boliden Rönnskär bedömer kan göras är 108 000 mWh per år, vilket motsvarar nästan årsbehovet för 5 000 villor. Samtidigt innebär det en minskning av koldioxidutsläppen på 10 000-tals ton per år.
Investeringarna kommer också att leda till stabilare och mer flexibla energiförutsättningar för Boliden Rönnskärs verksamhet utan ökade koldioxidutsläpp.
– Det här innebär att vi kommer att ha mycket mer värme att jobba med här, förklarar Stefan Wikdahl.
20 personer har jobbat med projektet på Boliden Rönnskär och därtill 30 externa konsulter, samt leverantörer.
På Boliden Rönnskär ska också en ny distributionscentral byggas. Utrustningsmontaget planeras ske under sommaren 2024 för att följas av kalltester under hösten inför driftsättningen närmare nyår 2024/2025.
– Det här är stort både samhälls- och jobbmässigt och vi är inte riktigt halvvägs än med projektet, säger Boliden Rönnskärs byggarbetsmiljösamordnare, Tommy Berglund.