Tidigare har vissa bussturer gått ända in på Rönnskärs industriområde, innanför grindarna. Men från och med 19 augusti måste man gå eller ha en egen cykel för att ta sig de tre kilometerna från Skelleftehamns centrum och ut till bolaget.
Petra Bassioukas Hanseklint, samordnare för bussomläggningen på kommunen, säger att det i våras var flera anställda som hörde av sig om detta.
"Hörde aldrig av sig"
– Vi kontaktades i ett tidigt skede av Bolidenbolaget. De fick möjlighet att föreslå några turer per dag som skulle gå ut till dem. Men vi fick aldrig något förslag, säger hon.
– Det var en person på personalavdelningen som lovade att vi skulle få återkoppling, men ingen hörde av sig. Det är inte kommunens uppgift att ”jaga” information från ett bolag, utan det måste vara upp till dem. Så vi släppte den frågan, säger hon.
En arbetsgivare som däremot hörde av sig var Solkraft Öst, som driver verksamhet i gamla Utternbåtars lokal.
– De gav förslag på vilka turer som skulle gå ut till dem och hur bussarna kunde vända. Det ledde till att de också fick förbindelser, säger Petra Bassioukas Hanseklint.
Inte in på området
När det gäller Rönnskärsverken så var det inte aktuellt att köra innanför grindarna.
– Nej, det ville vi ta bort. Enligt Skelleftebuss har det ibland varit krångligt med kontrollerna vid passagen. Det gör också att tidtabellen blir svår att beräkna och hålla.
– Men det hade troligen inte varit några större besvär med att bussarna hade vänt utanför grindarna, tillägger Petra Bassioukas Hanseklint.
Anses viktigt
Vad har då Bolidenbolaget att säga i frågan?
– Det är viktigt att anställda har olika möjligheter att transportera sig till jobbet. Så det är en viktig fråga, och det är oturligt att den tidigare tycks ha hamnat mellan stolarna. Det säger Kim Bodén, HR-generalist på personalavdelningen.
Hon säger att hon fick ärendet på sitt bord för en månad sedan, och att det då visade sig vara för sent att ändra i turlistan.
– Men vi jobbar vidare och har en dialog med Skelleftebuss. Vi hoppas på en lösning så att bussar kan vända utanför grindarna, säger Kim Bodén.
Kritisk anställd
En anställd på Rönnskär, som vill vara anonym, anser att arbetsgivaren agerat lamt om bussarna.
– I Boliden tog bolaget tidigt kontakt med utredarna, och fick igenom en hållplats nära huvudentrén. Men här på Rönnskär tycks man ha slumrat, säger han.
– De två bussar som anlänt till Rönnskär på morgnarna har tillsammans har haft cirka 15–20 passagerare. Dessa måste nu fundera på andra lösningar.
– Sämst blir det för folk i Bureå, Örviken, Stackgrönnan. De förlorar sin buss helt, och måste åka till Skellefteå först för att byta buss där. Det har jag hört många klaga över, säger den anonyme anställde.
– Det sägs att det nya bussystemet ska underlätta arbetspendling, men i vårt fall försämras möjligheterna, tillägger han.
Nya lösningar för jobbtrafik från BurträskSå ska bussarna gå – här är alla tidtabeller och hållplatser för SkellefteåProtester hjälpte: Klintfors får vissa förbindelser