Många av de som jobbat i projektet fanns på plats strax före lunch i Skelleftehamn då de tre nya laddstationerna för tunga eldrivna transporter togs i bruk. Fredrik Jonsson berättar att det finns utrymme för ytterligare tre till på samma plats.
Han säger till Norran att det varit en utmaning att vara första med den aktuella typen av laddstationer.
– Vi var tvungna att se på saker som vändradie, eventuell köbildning på platsen, och annat, berättar han.
På plats i Skelleftehamn fanns också representanter för flera av de aktörer som deltagit i satsningen: Scania, Boliden, Wibax, Skellefteå kommun, Siemens, Skellefteå Kraft och Northvolt.
Det var i mars i år som Skellefteå kraft första gången gick ut och berättade om projektet som nu resulterat i den första etableringen av publika snabbladdare i norr för tunga fordon. Totalt har 9,5 miljoner kronor investerats i laddstationen som ligger centralt i Skelleftehamn. Hälften av pengarna kommer från en klimatinvesteringsfond hos Naturvårdsverket.
Det här är bara början för Skellefteå Kraft. Under 2023 kommer resultatet av företagets samarbete med OKQ8 och Volvo Lastvagnar att rullas ut i ett nätverk av publika laddstationer för tung trafik på 26 platser i landet. Två kommer att finnas i Skellefteå – på OKQ8 Solbacken och Wist Last & Buss i Skellefteå på söder. Alla ska vara på plats senast en 30 september nästa år.