Kranen kommer att levereras i delar under november och sedan ska den testa för att tas i drift i början av nästa år.
– Den nya kranen är betydligt större än den befintliga kranen. Den kan lasta och lossa på betydligt större ytor, säger hamnchefen Lars Widelund till Norran.
Den nya är av samma märke Gottwald, som landshövding Lorentz Andersson invigde 2002, men visar hur fort teknikutvecklingen gått på 20 år.
Den batterdrivna kranen är både större och starkare än den gamla kranen som nu drabbas av driftsstörningar då och då. Den nya lyfter 125 ton jämfört med den gamla som har en lyftkapacitet på 100 ton. Dessutom är den inte spårbunden, utan kan röra sig helt fritt, och kan därmed enkelt flytta mellan kajer och lagringsutrymmen med hjälp av batterilösningen.Den har dessutom både en längre räckvidd och är snabbare än den som invigdes 2002.
– Teoretiskt kan vi nu lyfta upp till 225 ton, till exempel ett vindkraftverk, om man använder båda kranarna tillsammans. Dessutom säkerställer vi att verksamheten fortsätter att fungera även om en kran skulle gå sönder, säger Widelund och konstaterar att det både handlar om ökad kapacitet och minskad sårbarhet.
Skellefteå hamn – Port of Skellefteå – kommer att bli plats för studiebesök framöver.
– Det finns ett stort intresse bland andra hamnar för den här kranen.