Skellefteå hamn får en ny containerlinje

Skellefteå hamn får med start i oktober en så kallad feederlinje, en containerlinje, som länkar ihop hamnen med Uleåborg och Jakobstad i Finland, samt Zeebrugge i Belgien och Antwerpen i Nederländerna. ”Det här är direkt kopplat till Northvolt”, säger hamnchefen Lars Widelund till Norran.

Hamnchefen Lars Widelund är glad över den nya feederlinjen till Port Of Skellefteå, vilken startar under oktober.

Hamnchefen Lars Widelund är glad över den nya feederlinjen till Port Of Skellefteå, vilken startar under oktober.

Foto: Lars Andersson

Skelleftehamn2021-09-27 17:00

Det är Wallenius Sol som nu förbättrar infrastrukturen i Bottenviken. Det här är en lösning som kommit fram sedan Scanlog slutit avtal med Northvolt om transportlogistik. Därför inkluderar nu Wallenius Sol Skellefteå hamn, Port of Skellefteå, i sitt linjenät.

Servicen innebär veckotrafik till Port of Skellefteå med start en bit in i oktober i år.

– I de dialoger vi haft med industrin har vi identifierat ett behov av en pålitlig, regelbunden veckotrafik som kopplar ihop Port of Skellefteå med kontinenten. Därför känns det extra roligt att vi nu kan erbjuda både feeder- och roro-service till regionen, säger Jonas Wåhlin, General Manager, Wallenius Sol, i ett pressmeddelande.

undefined
Northvolt, här med vd Peter Carlsson i mitten, ligger bakom att Skellefteå nu får veckotrafik som även passerar Nederländerna, Belgien och Finland.

Den nya rutten blir Zeebrugge- Antwerpen- Karleby- Skelleftehamn- Kemi-Uleåborg.

– De stora oceanbåtarna går till sina bashamnar. Där skickas godset vidare med båtar som kan ta containers från flera olika oceanrederier som i det här fallet, säger Lars Widelund.

– Det kommer att bli ett naturligt inflöde av containers som kan återlastas och nyttjas av exportindustrin i och kring Skellefteå. Att vi nu kopplar ihop svenska norrlandskusten med Finland öppnar även upp för transporter och tompositionering av containers mellan länderna, berättar Jonas Wåhlin.  

Det innebär att Skellefteå hamn får sin första fasta feederservice sedan 2006. Denna gång kombineras det med roro-trafik av maskiner, trailers och annat rullande gods. Begreppet roro kommer av engelskans: roll on/roll off. Det är lastfartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land och det är främst den Northvolt väntas nyttja.

Northvolt skrev på försommaren kontrakt med Wallenius Sol som körde premiärturen för Northvolt i augusti 2019.

– Sedan den premiärturen har de varit till Skellefteå ett tiotal gånger, berättar Lars Widelund.

undefined
Wallenius Sols nya fartyg kommer att gå till Skellefteå hamn då de är klara. De är 243 meter långa.

I ett första skede är det de chartrade fartygen Fiona Sea och Jutlandia Sea som kommer att trafikera den nya rutten.

Dessa kommer vid årsskiftet att ersättas av Wallenius Sols nybyggen, världens största isklassade multi-fuel roro-fartyg som kommer att vara drygt 50 meter längre än de båtar som historiskt sett lagt till vid Port of Skellefteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!