Railcares vd Mattias Remahl konstaterar att det handlar om en ”rekordhög omsättning.”
”Efter den långa och kalla vintern har många underhållsarbeten påbörjats och genomförts under andra kvartalet samtidigt som transportverksamheten fortgått planenligt”, skriver han i kvartalsrapporten.
Omsättningen under andra kvartalet uppgick till 179,8 miljoner kronor och resultatet landade på 15,8 miljoner.
”Den lägre marginalen förklaras i huvudsak av de låga volymerna i Storbritannien som medfört ett svagt resultat under kvartalet”, skriver Mattias Remahl.
Entreprenadverksamheten i Sverige har haft rekordhöga volymer under det andra kvartalet. Det förklaras delvis av ett stort uppdrag i närheten av Västerås där Railcare tillsammans med underentreprenörer utfört ballastbyte i broar och växlar.
”Det blev ett lyckat ballastbytesprojekt där flera moment kunde utföras parallellt, likt ett depåstopp”, berättar Mattias Remahl.
Under andra kvartalet förvärvade Railcare 40 procent av det nystartade lokuthyrningsföretaget AC Finance AB i Skelleftehamn. Detta har Railcare gjort för att säkerställa tillgången till nya lok.
Sett till de första sex månaderna har omsättningen ökat med 20,9 procent till 309,2 miljoner kronor och resultatet har förbättrats jämfört med första halvåret 2023 med 1,6 miljoner kronor till 29,6 miljoner.
”Vi märker generellt av en större efterfrågan på våra tjänster, skriver Mattias Remahl.