Botnia Enabler kom nÀrmast frÄn Anjo hamn, Kemi, Finland, pÄ sin jungfrufÀrd. BÄten levererades i Kina till rederiet Wallenius Sol den 13 maj.
â Det hĂ€r Ă€r helt fantastiskt. Vi bestĂ€llde fartygen i april 2019 och de blev försenade pĂ„ grund av pandemi och annat i Kina, sĂ€ger Ragnar Johansson, vd för rederiet Wallenius Sol.
BÄten anlÀnde till SkellefteÄ hamn klockan 04.30 pÄ fredagsmorgonen för att sedan gÄ vidare vid lunchtid.
â Vi hĂ„r hĂ„llit pĂ„ och lossat sedan den kom. Vi har lĂ€rt oss en hel del till nĂ€sta gĂ„ng, sĂ€ger Widelund.
Wallenius Sol bestÀllde sÄvÀl Botnia Enabler som syskonet Baltic Enabler samtidigt. De kommer framöver att trafikera SkellefteÄ hamn varannan vecka. Allt som skulle hÀnda i norr var dÄ inte kÀnt.
â Vi hade en vision om att vi skulle bygga en hĂ„llbar infrastruktur till sjöss för industrin i Bottenviken. Det var det vi skulle Ă„stadkomma. DĂ„ tĂ€nkte vi mest skogsindustrin och lite annan stor industri som SSAB som vi hade kontakt med, berĂ€ttar Johansson.
Northvolt hade inlett arbetet i SkellefteÄ, men rederiet hade inget avtal klart. Sedan dess har till exempel H2 Green Steel och Hybrit ocksÄ lanserat sina framtidsplaner i norr.
â Vi kommer nu med de mest effektiva och miljövĂ€nliga fartygen pĂ„ tröskeln till den hĂ€r revolutionen, sĂ€ger Johansson.
Botnia Enabler och dess syskonfartyg Ă€r 242 meter lĂ„nga och 35 meter breda, vilket innebĂ€r rekord med 52 meter pĂ„ lĂ€ngden och 2,5 meter pĂ„ bredden för hamnen. Det handlar om vĂ€ldens största isklassade ro-ro-fartyg â av engelskans roll on, roll off.
â Hon kan lasta 5800 filmeter, 30 000 ton dödvikt och ungefĂ€r 1 000 containrar bara pĂ„ dĂ€ck, berĂ€ttar Johansson.
Sommaren 2021 berÀttade Northvolt om avtalet med Wallenius Sol om transporter till och frÄn SkellefteÄ hamn. Personal frÄn Northvolts projektavdelning fanns pÄ plats pÄ fredagen och gjorde ett studiebesök.
â Just den hĂ€r har med sig utrustning till vĂ„ra produktionslinor och vĂ„r första anlĂ€ggning för formatering och mognad. Framöver planerar vi reguljĂ€ra leveranser. Fartygstypen kan frakta bĂ„de containers och större trailers, vilket passar perfekt för de massiva maskiner som vi installerar. Det blir en stor hjĂ€lp i vĂ„rt logistikteams vardag, berĂ€ttar Anders Thor ansvarig för samhĂ€llsrelationer pĂ„ Northvolt.