Det var vid klockan 09.20 som ett larm in till SOS om ett gasutsläpp inne på Rönnskärsområdet. Ambulans, polis och ett tiotal enheter från räddningstjänsten larmades till platsen.
Rönnskärsverkens gaslarm utlöstes och hördes över delar av Skelleftehamn, ett larm med många korta signaler efter varandra. När den ljuder ska Bolidens personal gömma sig i gasrum.
– Det lät allvarligt i början, men det växlades ner när vi kom fram till platsen. Initialt verkade det som att det skulle kunna vara fara för andra. Rönnskär har olika rum, konferensrum eller kontrollrum, där det går att stänga av ventilationen, säger Petter Königsson, insatsledare vid räddningstjänsten i Skellefteå
När Norran åkte ut till Rönnskär på fredagen, strax efter att SOS larmats om utsläppet, ringlade en lång kö av fordon som stoppades från att köra in på området och delar av industriområdet spärrades av.
– Det gjordes så att ingen skulle vara inom riskområdet. Det är klart att om man hade stått nära hade det varit farligt, men de befann sig ju i gasrummen så det var ingen fara. De kunde komma ut senare.
Gasolyckan inträffade i en stillastående tågvagn.
– Det har inte skett någon sorts explosion, utan ett läckage. En person har exponerats för svaveldioxid, fått det på sig eller andats in det, och fick åka iväg med ambulans, säger insatsledare Petter Königsson.
Stina Lindholm vid ambulansen i Skellefteå var sjukvårdsledare på olyckplatsen.
Hon säger att de initialt hade fått rapporter om två skadade personer.
– En av de var inte i behov av vård och en bedömde vi som allvarligt skadad, säger hon.
Den skadade personen är en kvinna och fördes till akuten på Skellefteå sjukhus. Hon ska inte ha exponerats för gasen ytligt utan inhalerat gasen, enligt Stina Lindholm.
– Eftersom hon hade inhalerat gasen blir vår bedömning utifrån vad som kan hända, säger hon.
Hur kvinnan mår i nuläget är oklart, men kommunikationschef på Rönnskär, Per Sundberg, har uppgett att hon ska må förhållandevis bra.
Det var en lastbilschaufför i närheten som slog larm om olyckan.
– Han har inte exponerats, han mådde bra när vi kom dit, säger Petter Königsson.
Per Sundberg bekräftar att det är svaveldioxid som läckt.
– Exakt vad som hänt ska utredas. Läckaget hanterades och begränsades snabbt. Efter drygt en timme kunde räddningstjänst blåsa faran över, säger han.
Stundtals ljöd ett varningslarm över området under tiden som insatsen var pågående. Kort efter att Norran kom fram till platsen, strax innan klockan 11, byttes de korta varningssignalerna ut mot en lång, jämn ton.
– Den betyder att faran är över, sa en person som jobbar i receptionen utanför verkets bommar.
Vindriktningen under händelsen ska dock ha ”varit gynnsam”, enligt Per Sundberg.
– Som jag förstår det har det blåst i sydostlig riktning.
Det innebär att det främst blåst ut mot havet.
– Inga samhällen ska vara påverkade, som jag förstår det.
Polisen kommer att utreda händelsen.
”Patrullen håller förhör och en teknisk undersökning av platsen kommer att genomföras”, skriver polisen på sin hemsida.
Orsaken till olyckan är okänd i nuläget, uppger räddningstjänsten.
– Det är inte helt fastställt så vitt jag vet. Det har skett något sorts läckage vid tömning av den här vagnen. Någon har tryckt på nödstopp och larmknapp, och i det skedet larmades vi ut, säger Petter Königsson.
Ett stort antal räddningsfordon larmades till platsen men de flesta fick vända tillbaka. Bolidens säkerhetssystem blockerade nämligen läckaget direkt.
– Vi har framförallt bistått Rönnskär i att kontrollera om det fortfarande var ett läckage. Det har det inte varit något läckage efter nödstoppet, så där har det fungerat som det ska.
Var ni rädda för brandrisken? Jag tänker att gas är lättantändligt?
– Nej, något sådant var vi inte rädda för.
Vet du hur Boliden hanterar situationen nu?
– Svaveldioxiden ska fortsatt gå att använda. Som jag förstår det ska de koppla upp vagnen så att den går att använda i produktionen, även om det inte blir på samma sätt, säger Petter Königsson.
Vid 11-tiden kunde räddningstjänsten vända tillbaka till stationen.