Nu är Blå brons framtid färdigdiskuterad

Sedan den så kallade Blå bron skadades rejält av en lastbil har brons framtid varit oklar. Nu ger Trafikverket och kommunen nytt besked.

Olika alternativ till bron diskuterades av Trafikverket, kommunen och transportörer, men man landade i att återställandet av den befintliga bron kommer bli den bästa lösningen både ekonomiskt och för berörda trafikanter.

Olika alternativ till bron diskuterades av Trafikverket, kommunen och transportörer, men man landade i att återställandet av den befintliga bron kommer bli den bästa lösningen både ekonomiskt och för berörda trafikanter.

Foto: Hampus Berglund Svensson

Skelleftehamn2023-07-06 14:00

Tidigare i år körde en lastbil in i "Blå bron" som går över järnvägsleden i Skelleftehamn och diskussioner mellan Skellefteå kommun, Trafikverket och transportörer har sedan dess gått fram och tillbaka gällandes brons framtid. Enligt Trafikverket behövde brons trasiga del repareras på en verkstad för att åter vara i bruk innan sommaren. Kommunen gav då besked att avvakta med att återföra bron, på grund av det fortsatta behovet att transportera tung last till och från Northvolt. 

– Ett förslag var att bron skulle stå klar på verkstaden i ett och ett halvt år, då den tunga lasten från fabriken beräknas minska, säger Sam Koski, projektledare vid Trafikverket.

Men så lång tid ska det inte dröja för färdigställandet av bron. Koski berättar att bron i dagsläget befinner sig på verkstaden och planeras att åter vara i bruk i slutet av augusti.

– Den ersätts av en helt ny och fräsch del, säger han.

Trafikverket äger och förvaltar bron, medan gång- och cykelbanan ägs av kommunen. Lars Hedqvist, planeringschef på kommunen, menar att framförallt närboende får problem när de inte kan nyttja bron.

– Transportörer vill bara nå fram och de kan ju ta andra vägar. Vi har kommit fram till att reparera den befintliga bron och styra om trafiken blir det mest prisvärda alternativet, säger han. 

För att möjliggöra tung last på andra vägar krävs det dock korrigeringar av dessa.

– Det rör sig om refuger, skyltar och annat man får ordna med för att den tunga lasten ska nå fabriken på ett säkert sätt, säger Koski.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!