Skellefteå kommuns hamn har en kran för 2002 som är för liten för att kunna lyfta containrar, den har också återkommande driftstörningar.
Eftersom Northvolt tänker leverera via hamnen behövs nu en till kran. Den behövs också för den övriga containertrafik som planeras.
Först i världen
Kranen ska var eldriven, med batteridrift när den ska förflyttas. Den lösningen blir hamnen först i världen med.
Ett villkor för att investeringen ska göras är att det tecknas ett avtal med Nothvolt om den framtida godshanteringen.
Samhällsbyggnadsnämnden sade ja till den här investeringen vid senaste mötet. Det är upp till kommunstyrelsen att tillskjuta pengarna och det görs av pengar som redan är avsatta till hamnprojektet.
Komplement
– Vi kommer även att behålla den gamla kranen, har man bara en kran så är man sårbar, säger hamnchef Lars Widelund.
Han tillägger att det kan vara upp till ett års leveranstid, så det gäller att ha besluten klara i god tid.
- Men hela investeringen är alltså villkorad. Inget avtal med Northvolt - ingen kran, påpekar han.