Nu ansöker Wibax om produktion i oljehamnen

Wibax går nu vidare med sina planer på att bygga en produktionsenhet för natriumbisulfit i oljehamnen i Skelleftehamn. Fabriken är en del av den ansökan som nu lämnats in till mark- och miljödomstolen.

Närmare än så kommer allmänheten inte oljehamnen i dag. Den här grinden stoppar på vägen från Näsudden.

Närmare än så kommer allmänheten inte oljehamnen i dag. Den här grinden stoppar på vägen från Näsudden.

Foto: Lars Andersson

Skelleftehamn2020-10-16 18:00

Ansökan omfattar mottagning, lossning, lagring och utlastning av kemiska produkter med en samtidig lagring av högst 70 000 ton och en maximal årlig omsättning av 275 000 ton.

Dessutom söker Wibax tillstånd att producera högst 70 000 ton natriumbisulfit per år genom kemisk reaktion.

Ansökan omfattar även tillstånd till vattenverksamhet i form av bortledande av maximalt 350 000 kubikmeter vatten per år från Kallholmsfjärden, samt utsläpp av uppvärmt kylvatten i samma vattenområde.

Ursprungligen omfattade frågan och detaljplanen hela Näsudden, men under våren 2019 bestämde sig kommunen för att smalna av arbetet för att kunna skynda på planeringen runt oljehamnen där Wibax har sina fabriksplaner. Orsaken till omtaget var att den tyngsta remissinstansen, länsstyrelsen, var kritisk och tyckte att planförslaget hade stora brister.

Det nya förslaget var ute för granskning på försommaren i fjol och Skellefteå kommun fick in cirka 20 yttranden på den detaljplanen, inklusive de från myndigheter. Ungefär hälften kom från närboende i området som motsatte sig planen. Flera personer undrade då om inte Wibax skulle kunna lägga sin anläggning i anslutning till Boliden Rönnskär.

Wibax kontrollerar i dag samtliga terminaler för flytande gods i oljehamnen.

Nu levererar Wibax svaveldioxid från Rönnskärsverken till kunder runt om i Sverige, som tillverkar egen natriumbisulfit.

Bolaget berättar i ansökan att den slimmade pappersindustrin ser fördelar med att kunna köpa färdig natriumbisulfit istället för att tillverka den själv. Där ser Wibax sin affärsmöjlighet. ”Genom att transportera natriumbisulfit fås således en minskning av vägtransporter av svaveldioxid, vilket bör ses som en riskreducering.”, skriver Wibax.

Wibax har i dag lagring och distribution av kemikalier i oljehamnen. I ansökan hos domstolen vill Wibax få tillstånd för utökning av verksamheten genom tillverkning av natriumbisulfit samt hantering av därtill hörande kemikalier, svaveldioxid och natriumhydroxid. Natriumbisulfit används huvudsakligen av pappersindustrin men även till viss del av gruvindustrin.

Närmaste fastigheter i förhållande till oljehamnen ligger cirka 700 meter norr om verksamhetsområdet och utgörs av ett fritidshusområde. Det finns samlad bebyggelse med bostäder cirka 1100 meter väster om verksamhetsområdet.

Wibax menar att det är orealistiskt att förlägga verksamheten på en helt annan plats än inom något av bolagets befintliga verksamhetsområden. Bolaget bedömer att oljehamnen har större styrkor än Haraholmen i Piteå, nio mil bort.

Företaget tar själv i ansökan upp frågan om mark i anslutning till Boliden Rönnskär som behandlades i samrådet.

Wibax betonar att det inte har någon tillgång till marken inom Rönnskärs verksamhetsområde och att det inte heller finns någon tillgänglig mark i direkt anslutning till Rönnskärsverken.

”Bolaget vill trycka på att det är Wibax som söker tillståndet för produktion av natriumbisulfit, och ingen annan. Rönnskär är en av råvaruleverantörerna. Den andra stora råvaran lagerhålls på Wibax terminal. Det finns därför inga rimliga förutsättningar för en etablering av bolagets tilltänkta produktionsanläggning inom eller i direkt anslutning till Rönnskär”, skriver Wibax.

Oljehamnen

Området vid oljehamnen och Näsudden i Skelleftehamn har det länge funnits idéer för.

Den ursprungliga detaljplanen för oljehamnen gällde 200 hektar, som blev 40 hektar efter omtag.

Oljehamnen är nu stängd för allmänheten med grindar. Port of Skellefteå stängde av infarterna till oljehamnen och norra hamnen av säkerhetsskäl för att få privatpersoner från inpumpningsledningarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!