Han vet inte orsaken till storbranden i nuläget.
– Det är för tidigt att spekulera om det. Vi får undersöka vad det kan bero på. Det är alltid besvärligt med rökutveckling, och tråkigt för allmänheten, säger han och fortsätter:
– Vi har ett duktigt, erfaret gäng som har bistått räddningstjänsten med släckningsarbetet. Vi har rutiner för att hantera sådana här typer av incidenter, och har bidragit till att minska branden och spridning.
Han kan inte säga exakt vad det är för typ av material som brinner.
– Det är fullt fokus på att få bukt på branden och minska risken för spridning. Men det är något sorts återvinningsmaterial. Det är såklart inte bra att material brinner, men så länge vi inte har personskador så är vi nöjda.
Till skillnad från Bolidens personal, som är fast på jobbet på grund av röken, ska Kuusakoskis anställda kunna lämna området.
– Jag var nere och tittade tidigare i dag. Det såg ut som vår personal kunde köra ut genom den vanliga utgången, medan röken gjorde så att Rönnskär var avskuret.
Det är inte första gången det brinner på den här anläggningen. Senast i maj förra året låg ett VMA över Skelleftehamn i över fem timmar under en omfattande släckningsinsats på Kuusakoski.
Hur har det kunnat ske igen?
– Bränder förekommer i vår verksamhet. Vi vet om det och har rutiner för det. Det kan vara alltifrån att solen ligger på till att det blir kortslutning i ett batteri, säger Olov Boman och fortsätter:
– Vi drabbas och våra kollegor i branschen drabbas. Det gäller att vara medveten om risken och ha korrekta rutiner. Vi gör allt för att det inte ska inträffa, men ibland inträffar det.
Hur upptäcktes branden?
– Det vet jag inte exakt i det här fallet, men vi har värmekameror och annan utrustning som ska detektera bränder, säger Olov Boman.