Köper ny kran till Port of Skellefteå för 30 miljoner

Skellefteå kommun har beslutat att köpa en elektrisk kran till Port of Skellefteå.
Den beräknas kosta 30 miljoner kronor.
– Investeringen är viktig för att kunna öka kapaciteten, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden

Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden

Foto: Anna Wikner

Skelleftehamn2025-01-25 16:00

Nyheten i korthet

  • Skellefteå kommun investerar 30 miljoner kronor i en ny elektrisk kran för Port of Skellefteå, för att öka kapaciteten.
  • Den nya kranen, som ska ersätta en äldre dieselkran, är en del av kommunens strävan att bli en fossilfri hamn 2030.
  • Upphandlingen av kranen förväntas ske under våren och leveransen under sommaren eller hösten 2026. Detta är en del av en större miljardinvestering i hamnen.

Beslutet om investeringen i den nya elektriska kranen togs av samhällsbyggnadsnämnden vid deras senaste sammanträde. Satsningen görs för att möta behovet av att ta emot större och bredare fartyg och ta ett steg närmare en fossilfri hamn 2030.  Den elektriska kranen ska ersätta den nuvarande som drivs med diesel. Denna är i behov av omfattande underhåll och har en låg driftsäkerhet vilket har lett till höga driftkostnader.

– Förväntningarna och behoven har förändrats mycket sedan den kranen köptes in för 15 år sedan. Att investera i en elektrisk kran är viktigt för att vi ska kunna öka kapaciteten, minska driftstopp och underhåll samt nå våra hållbarhetsmål, säger Sara Keisu-Lundh  i ett pressmeddelande

Upphandlingen av den nya kranen förväntas bli under våren och kranen ska levereras sommaren eller hösten 2026.

Detta är en del av den miljardinvestering som redan är beslutad för hamnen.

undefined
Utbyggnaden av Port of Skellefteå pågår för fullt.

Före årsskiftet borrades de första pålarna ned i vattnet. Dessa pålar utgör grunden för den 275 meter långa påldäckskajen på norra sidan som blir den största av hamnens kajer.  

För att skydda pålarna mot skador som kan uppstå av havsisens rörelser monteras isskydd utanpå varje påle.

Hamnens energieffektiva belysning har också monterats. Belysningsmasterna, som är 40 meter höga jämfört med de traditionella på 24 meter, gör det möjligt att minska antalet master i hamnen.

Hamnområdet är beräknat att vara färdigställt under slutet av 2027 och kommer vara cirka 60 000 kvadratmeter stort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!