Beslutet om investeringen i den nya elektriska kranen togs av samhällsbyggnadsnämnden vid deras senaste sammanträde. Satsningen görs för att möta behovet av att ta emot större och bredare fartyg och ta ett steg närmare en fossilfri hamn 2030. Den elektriska kranen ska ersätta den nuvarande som drivs med diesel. Denna är i behov av omfattande underhåll och har en låg driftsäkerhet vilket har lett till höga driftkostnader.
– Förväntningarna och behoven har förändrats mycket sedan den kranen köptes in för 15 år sedan. Att investera i en elektrisk kran är viktigt för att vi ska kunna öka kapaciteten, minska driftstopp och underhåll samt nå våra hållbarhetsmål, säger Sara Keisu-Lundh i ett pressmeddelande
Upphandlingen av den nya kranen förväntas bli under våren och kranen ska levereras sommaren eller hösten 2026.
Detta är en del av den miljardinvestering som redan är beslutad för hamnen.
Före årsskiftet borrades de första pålarna ned i vattnet. Dessa pålar utgör grunden för den 275 meter långa påldäckskajen på norra sidan som blir den största av hamnens kajer.
För att skydda pålarna mot skador som kan uppstå av havsisens rörelser monteras isskydd utanpå varje påle.
Hamnens energieffektiva belysning har också monterats. Belysningsmasterna, som är 40 meter höga jämfört med de traditionella på 24 meter, gör det möjligt att minska antalet master i hamnen.
Hamnområdet är beräknat att vara färdigställt under slutet av 2027 och kommer vara cirka 60 000 kvadratmeter stort.