Det är bolaget Shorelink som sköter stuveriet i hamnen. De lossar och lastar båtar och tar betalt för det.
Till kommunen betalar de hyra för vissa lokaler, samt för nyttjandet av hamnkranarna.
Men stora ytor på kajerna får de använda gratis.
Behöver intäkter
Detta vore förmodligen inget större problem om kommunens hamnverksamhet gick med vinst, men nu har den i två års tid gått minus och då finns behovet att öka intäkterna.
Kommunens hamn är en egen resultatenhet där kostnader och intäkter ska väga upp varandra.
– Tidigare har vi gått plus, och det finns ett eget kapital att ta av. Därför har vi ingen omedelbar kris, säger Hans Andersson, förvaltningschef på samhällsbyggnad.
Stora investeringar
Redan 2016 beställdes en utredning av konsultföretaget Ramboll om hur hamnen borde vara organiserad.
Vad som sedan har hänt är att Northvolt har beslutat om sin etablering och mycket av deras varor ska gå med båt. Därför ska en ny hamn byggas för att kunna lasta containrar och i samma veva ska havsviken muddras för att kunna ta större båtar.
Det är alltså stora pengar kommunen ska investera de närmaste åren.
Inte ändra något
Ramboll har föreslagit att befintlig organisation ska rulla vidare till alla investeringar är klara. På sikt bör det diskuteras om hela hamnverksamheten ska läggas ut på en extern firma, eller om kommunen gör tvärt om och tar över stuveriverksamheten.
Fördelen om kommunen själv driver stuveri är att de har bättre kontroll över hamnens utveckling och tjänster.
Tills vidare ska nu Shorelink få fortsätta som i dag, men de måste skriva ett avtal med kommunen. Där ska det införas en hyra för marken samt en passus om att kommunen ska ha mera insyn i verksamheten.
Shorelink har många ägare, bland annat stora industrier och flera kommuner. Skellefteå kommun äger 15 procent.
Bolaget har hamnverksamheter i Kalix, Luleå, Piteå och Skellefteå.