Världsunika pålar i Port of Skellefteå

Bygget av det nya hamnområdet på Port of Skellefteå pågår för fullt och här är entreprenören Peab först i världen med att använda pålar som producerats av återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp.

Jesper Göransson, Peab, Thomas Hörnfeldt, SSAB och Evelina Fahlesson, Skellefteå kommun.

Jesper Göransson, Peab, Thomas Hörnfeldt, SSAB och Evelina Fahlesson, Skellefteå kommun.

Foto: Lars Westerlund

Skelleftehamn2024-05-21 19:00

Under tisdagen fick media vara med om en visning av hur det går med utbyggnaden av Port of Skellefteå. Detta projekt som drivs av Skellefteå kommun, har en mycket tydlig hållbarhetsprofil. Därför valde kommunen och Peab att satsa på att vid hamnbygget använda pålar tillverkade med det nya stålet SSAB Zero. Detta stål är baserat på återvunnet stålskrot och producerat med fossilfri el och biogas. Drygt en fjärdedel av pålarna i kajen är tillverkade av SSAB Zero.

undefined
"När bygget är i full gång kommer vi att ha upp till 100 medarbetare på plats i Skelleftehamn, berättar Markus Eriksson.

– Detta innebär att koldioxidutsläppen kan minskas med cirka 80 procent jämfört med om samma pålar tillverkats med konventionellt stål, berättar Thomas Hörnfeldt, chef för SSAB:s hållbara affärer.

Peab blev det första byggföretaget i världen som valde att använda SSAB Zero. Bolaget var även först med att bygga världens första byggnad med fossilfritt stål, baserat på Hybrit-teknik som utvecklats av SSAB tillsammans med LKAB och Vattenfall. Till utbyggnaden av Port of Skellefteå kommer man att nyttja pålar som innehåller 160 ton återvunnet stål.

undefined
Pålarna är bygga med återvunnet stål.

– Vi har arbetat med att ta fram den här produkten sedan 2022. Idag sker produktionen vid en av våra anläggningar i USA, men 2026 ska vi också öppna en fabrik i Oxelösund som kan producera 1,7 miljoner ton utsläppsfritt stål per år, säger Thomas.

Det nya hamnområdet, som utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter, blir 7 700 kvadratmeter stor till ytan med en intilliggande terminalyta på cirka 61 000 kvadratmeter. Kajen blir 275 meter lång, 28 meter bred och med ett djup på 12,5 meter. Projektet påbörjades i januari 2024 och beräknas vara färdigt i slutet av 2027.

undefined
Peabd vd Jens Göransson i samspråk med Peabs strategichef Johan Dagertun, Peab och Skellefteås kommunalråd Evelina Fahlesson.

Peabs vd Jesper Göransson är imponerad över Skellefteå kommuns omfattande klimatåtagande.

– Vi ska nu tillsammans producera Sveriges mest hållbara kaj. I det här projektet får vi möjlighet att använda hela vårt hållbarhetskunnande, säger han.

undefined
Pålning i den nya kajen.

Förutom det återvunna stålet använder Peab också Eco-betong, som utvecklats av Swerock, vilket minskar koldioxidutsläppen med cirka 60 procent. 

– När bygget är i full gång kommer vi att ha upp till 100 medarbetare på plats i Skelleftehamn, berättar Peabs platschef Markus Eriksson.

undefined
Markus Eriksson, och Jens Göransson studerar ritningen

Vid visningen deltog även representanter från Skellefteå kommun, med kommunalrådet Evelina Fahlesson (S) i spetsen, som berättade om bakgrunden till utbyggnaden av hamnen.

undefined
Kajen blir 275 meter lång, 28 meter bred och med ett djup på 12,5 meter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!