Northvolt ska använda jättefartyg till Skellefteå hamn

Nu är det klart att det blir unika och rekordstora fartyg som ska sköta transporterna åt Northvolt till och från Skellefteå hamn. Det blir två helt nya roro-fartyg som det svenska rederiet Wallenius Sol beställt. Fartygen är 242 meter långa. ”Vill det sig väl kommer vi att ha jungfrufärden för bägge då båtarna som tillverkas nu”, säger hamnchefen Lars Widelund till Norran.

Så här ser fartygen ut som Wallenius Sol ska använda i sitt avtal med Northvolt.

Så här ser fartygen ut som Wallenius Sol ska använda i sitt avtal med Northvolt.

Foto: Bild från Wallenius SOL

Skelleftehamn2021-06-07 06:15

Det är Dagens industri som i helgen avslöjar att Northvolt skrivit ett kontrakt med Wallenius Sol.

Avtalet avser, enligt DI, såväl transporterna av material för det pågående bygget av Northvolt Ett liksom merparten av alla färdiga produkter då produktionen drar igång.

– Just nu är vi i installationsskedet och tanken är att starta produktion i stor skala i slutet av året. Effektiva och miljömässigt bra transporter är en mycket viktig pusselbit och det upplägg vi nu säkrat är därför jätteviktigt, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt till DI.

Redan i oktober kan fartygen komma att anlöpa Skellefteå hamn.

Roro-fartygen är 50 meter lägre än de hittills längsta båtarna som gått in i hamnen.

Dessutom är de unika eftersom de, enligt Wallenius SOL:s hemsida, världens största isklassade roro-fartyg med en dödvikt på hela 27 000 ton vardera.

undefined
Så här glad var Nortvolts vd Peter Carlsson, tvåa från väster, när första maskinerna till produktionen vid Northvolt Ett kom till Skellefteå hamn i augusti i fjol.

Det är kanske inte så överraskande att Northvolt valde Wallenius Sol med tanke på att det är samma rederi som levererade den första lasten med produktionsutrustning till Skellefteå i augusti i fjol. Det var då bland annat maskiner för vattenhantering i Upstream 1.

– Detta är första gången som vi anlöpt Port of Skellefteå med ett roro-fartyg och det här kan bli början på något riktigt trevligt, sa Ragnar Johansson vd för Wallenius Sol till Norran då.

Och han fick rätt.

– Vi är otroligt glada och stolta över att i konkurrens med stora etablerade aktörer ha fått det här förtroendet. Avtalet är utan tvekan väldigt betydelsefullt för oss. Och tidpunkten är dessutom perfekt, med tanke på att vi i slutet av året kommer att få leverans av våra två nya fartyg som vi beställde för omkring 1,5 miljarder kronor för två år sedan”, säger Ragnar Johansson till DI. 

– Wallenius Sol har hittills gjort fyra anlöp i Skellefteå och det femte blir till veckan, berättar Lars Widelund för Norran.

Begreppet roro kommer av engelskans: roll on/roll off. Det är lastfartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land.

Wallenius Sol driver i dag, enligt hemsidan, schemalagda tjänster från fem hamnar i Bottenviken till och från Europa / Storbritannien. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!