Underjordsförvaret på Boliden Rönnskär är igång

Underjordsförvaret under Boliden Rönnskär är nu i drift. ”I snitt blir det blir åtta lass om 25 ton som transporteras ned”, berättar Nils Åström, enhetschef på Boliden Rönnskär.

Nils Åström, enhetschef på Boliden Rönnskär, är nere i underjordsförvaret 330 meter under markytan, vilket nu varit i bruk sedan i februari i år.

Nils Åström, enhetschef på Boliden Rönnskär, är nere i underjordsförvaret 330 meter under markytan, vilket nu varit i bruk sedan i februari i år.

Foto: Lars Andersson

Skelleftehamn2022-05-25 06:15

Än så länge är det en lastbil som sköter transporten av avfallet till förvaret. Den dagen Norran kommer på besök är det Linn Sundström, Renfors Åkeri, som sitter bakom ratten. När hon har lämnat materialet i deponin kör hon lastbilen genom en biltvätt innan hon påbörjar återfärden upp.

undefined
Nils Åström, enhetschef på Boliden Rönnskär, är nere i underjordsförvaret 330 meter under markytan, vilket nu varit i bruk sedan i februari i år.

– Hur mycket som transporteras varierar väldigt mycket dag för dag just nu. Vi har en hel del infrastruktur som håller på att färdigställas där nere, säger Nils Åström.

– Vid full drift bör det ungefärligen vara fyra bilar igång som kör ett lass i timmen, alltså 32 transporter ned under jord under dagtid, fortsätter han.

undefined
Nils Åström, enhetschef, och Ann Lundholm, kommunikationschef, står vid skylten som flaggar för underjordsförvaret. Sju år efter att det började byggas är det nu i drift.

Förvaret, som är en satsning på cirka 700 miljoner kronor, har byggts för att kvicksilverhaltigt restavfall och annat, som finns på fyra platser på Boliden Rönnskär, ska få en permanent lagringsplats.

Drivningen ned under jord startade i maj 2015 och i mitten av 2017 nåddes det djup, 330 meter, där själva förvaringen sker, genom en tre kilometer lång ramp.

undefined
Nils Åström tittar in i det största förvarsrummet som är 240 meter långt och 18 meter högt.

Förvaret består av åtta stycken rum som är 18 meter höga och 50 till 240 meter långa. I februari i år skedde den första transporten via serpentinvägen ned till deponin. Som mest, på raksträckorna, är lutningen 14 grader.

– Kravdesignen på rummen var inte jätteenkel, men vår bergkvalitet under Boliden Rönnskär gjorde det möjligt, berättar Nils Åström.

– Det blir väldigt få som rör sig i förvaret. En person kommer att sköta rampen och infrastrukturen. Annars handlar det om chaufförer och servicefolk som kommer att vara igång där, fortsätter Nils Åström.

undefined
Chauffören Linn Sundström, Renfors Åkeri, är en av dem som kör deponimaterialet den tre kilometer långa vägen som slutar 330 meter under Boliden Rönnskär.

 Boliden har också investerat drygt 700 miljoner kronor i ett lakverk som togs i bruk 2021. Genom att vissa restmaterial kan upparbetas där väntas volymen avfall därifrån kunna minska kraftigt.

– Lakverkets rester kommer tills vidare att mellanlagras, berättar Nils Åström.

Visst avfall kommer att behöva stabiliseras innan deponering och det sker i en ny anläggning på industriområdet, vilken kommer att provköras i den närmaste framtiden.

undefined
Lastbilarna ska, innan de får åka upp igen, köra genom biltvätten som finns vid förvaret.

De åtta förvarsrummen beräknas vara fyllda med total 290 000 kubikmeter deponiavfall till 2029. Den dagen det inte finns möjlighet att expandera underjordsförvaret kommer det att förslutas med långbeständiga pluggar som är designade för att motverka att vatten läker ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!