Varje år väljer Kungliga Ingenjörsakademien, IVA, ut de 100 mest aktuella och lovande forskningsprojekten vid svenska lärosäten som kan komma samhället till nytta. I utvecklingsarbetet som lett fram till Bolidens unika koncept har de bland annat haft sju professorer och 20 seniora forskare engagerade.
– Jättekul är av vår cementersättare finns med på IVA:s mycket prestigefulla lista, säger Åke Roos till Norran.
Den 6 februari kommer konceptet att presenteras vid ett stort event hos IVA.
Demoanläggningen som förstudien kretsar kring planeras kunna producera 300 000 ton av cementersättningen per år.
– Efter att vi tagit det första steget och utvärderat produktionen finns sannolikt möjligheten att sedan på att bygga vidare på konceptet och utöka produktionen rejält, berättar Åke.
Han och hans medarbetare är optimistiska till att investeringen ska bli verklighet.
– När detta blir klart är svårt att säga, men i mars kommer vi summera var vi står och se vad nästa steg kan bli, säger Åke Roos.
Vad det hela handlar om är att omvandla järnsand och även andra restmaterial som innehåller järn, till cementersättning vilket skulle kunna reducera klimatpåverkan vid tillverkning av cement med 95 procent.
Idag står cement står för en stor del av det globala koldioxidutsläppet, vilket gör branschen angelägen om att hitta nya, alternativa produkter utan att kompromissa med kvalitet.
– Det finns redan ett stort internationellt intresse från flera aktörer för vår nya produkt, säger Åke.
Jämfört med traditionell betongproduktion innebär Bolidens nya produkt att klimatpåverkan kan reduceras drastiskt för varje andel vanlig cement som ersätts. Tekniken möjliggör dessutom ett bättre metallutbyte för Boliden
– Det unika med produkten är att energin redan finns lagrad i utgångsmaterialet, så det krävs mycket lite energi för att den ska kunna användas som ersättning till cement, avslutar Åke Roos.
Boliden har, tillsammans med den svenska betongkoncernen Thomas Concrete Group, genomfört omfattande tester i koncernens fabrik i Lane-Ryr.
– Det här är ett mycket spännande projekt på flera sätt, där vårt arbete handlar om att förstå hur nya material fungerar i framställan av betong och - inte minst - hur de kommer bete sig om 50–100 år, säger Ingemar Löfgren, FOU-chef vid Thomas Concrete Group i ett pressmeddelande.