Högre omsättning men lägre vinst för Railcare

Under det tredje kvartalet ökade Railcare i Skelleftehamn omsättningen med 6,2 procent.
Samtidigt minskade resultatet med 7,8 miljoner kronor.
– Vi utökar organisationen för att möta framtidens behov, säger Mattias Remahl vd på Railcare.

”Vi levererar ett stabilt tredje kvartal med hög omsättning och fortsatt tillväxt.", säger Mattias Remahl.

”Vi levererar ett stabilt tredje kvartal med hög omsättning och fortsatt tillväxt.", säger Mattias Remahl.

Foto: Patrick Degerman

Skelleftehamn2024-11-11 05:00

Nyheten i korthet

  • Railcare i Skelleftehamn rapporterade en ökning av omsättningen med 6,2% under tredje kvartalet, men en minskning av vinsten med 7,8 miljoner kronor.
  • Företaget utökar sin organisation för att möta framtida behov, vilket initialt leder till högre kostnader och lägre marginaler.
  • Railcare fortsätter att framgångsrikt testköra nästa generations MPV, ett mångsidigt arbetsfordon för järnvägsunderhåll, vilket visar på företagets ledande position inom utvecklingen av framtida spårgående maskiner.

Under det tredje kvartalet omsatte Railcare 169,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 159,2 miljoner under samma period förra året. Rörelseresultatet landade på 19 miljoner. Förra året låg detta på 26,8 miljoner kronor.

”Vi levererar ett stabilt tredje kvartal med hög omsättning och fortsatt tillväxt. Vår tillväxtresa innebär att vi redan nu utökar organisationen för att möta framtida behov, vilket inledningsvis innebär ökade kostnader och lägre marginaler”, skriver Railcares vd Mattias Remahl i delårsrapporten. 

Han konstaterar att några av de avtal som företaget tecknat under året inte påbörjats ännu och de kommer över tid att bidra med både ökade volymer och marginaler.

Railcare upplever generellt en högre efterfrågan på sina tjänster i jämförelse med de senaste åren. Regeringens ökade satsningar på järnvägen bidrar till ett större fokus på effektivare underhåll.

undefined
Railcare upplever generellt en högre efterfrågan på sina tjänster i jämförelse med de senaste åren.

”Och Railcare ligger i framkant med både maskiner och metoder för att bidra till detta.”, skriver Mattias Remahl.

Under perioden har Railcare fortsatt att med goda resultat testkört nästa generations MPV, som är ett är ett arbetsfordon med mångsidigt användningsområde inom järnvägsunderhåll. MPV:n drivs huvudsakligen med ström från kontaktledningen, för att sedan nyttja batteridrift till de sträckor där kontaktledning inte finns. 

”Den är ett bevis på hur våra maskiner inte bara bidrar till effektivt underhåll, utan även driver utvecklingen för framtidens spårgående maskiner”, kommenterar Mattias Remahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!