Ett skepp kommer lastat

Istäcket inne i skärgården är fortfarande 30 till 50 cm tjockt och nästan hela Bottenviken är igenfrusen. För en vecka sedan var isen grov och svårforcerad. ” Det är nog den kraftigaste isvintern på flera år. Som det ser ut nu så kommer Baus att få bryta is ända in i maj”, säger Björn Stark, befälhavare på hamnisbrytaren Baus.

Besättningen för dagen är Biniam Fshaley, matros, Björn Stark, befälhavare och maskinist, Robert Norman.

Besättningen för dagen är Biniam Fshaley, matros, Björn Stark, befälhavare och maskinist, Robert Norman.

Foto: Jeanette Lövgren

Skelleftehamn2018-04-16 07:00

Om man ser ut mot havet ser man en råk som går längs efter kusten. Det är fortfarande mycket is och höga isvallar ute till havs och båtarna har svårt att ta sig fram.

– Men de sista dagarnas sol och värme gör att isen lättar lite, säger Björn Stark.

Ymer

Redan när vi går ombord på hamnisbrytaren Baus är maskinisten Robert Norman nere i maskinrummet och håller på att starta upp de stora dieselmotorerna på 3 200 hästkrafter som bullrar ordentligt högt. De har fått veta att statsisbrytaren Ymer redan har kommit med fartyget Ice Star som ligger och väntar på att få komma in till Skellefteå hamn. Ice Star ska sedan vidare med kol till Brahestad och sedan tillbaka på fredag för att lasta flis.

undefined
Besättningen för dagen är Biniam Fshaley, matros, Björn Stark, befälhavare och maskinist, Robert Norman.
undefined
Fartyget Ice Star är på väg in mot kaj. I bakgrunden statsisbrytare Ymer på väg mot andra mål.
undefined
Biniam Fshaley, matros, har vikarierat men har nu fast tjänst på Baus. ” Jag drömmer om havet hela tiden och jag vill bli sjökapten”, säger Biniam.
undefined
Björn Stark, befälhavare på hamnisbrytare Baus.
undefined
Björn manövrerar båten med precision.
undefined
Biniam Fshaley, matros, instruerar Anna Lundström med den obligatoriska säkerhets genomgången.

–Vi vet aldrig exakt tid när fartygen kommer in, så vi får vara lite flexibla. För en vecka sedan kom det in sex stycken fartyg på en dag så då var det rätt mycket jobb. Trafikflödet styrs av när statsisbrytarna lämnar över båtarna till oss, säger Björn Stark.

Av matrosen Biniam Fshaley får vi och Anna Lundström, samhällsbyggnad, som även hon är passagerare i dag den obligatoriska säkerhets genomgången för att vi ska få befinna oss på båten.

Joystick

Med säker hand manövrerar Björn Stark båten ut i hamnen med en liten joystick. Han får köra i flera cirklar för att farleden ska bli isfri innan han åker ut för att hämta upp fartyget Ice Star som ligger just utanför Rönnskär.

Baus område att hålla isfritt sträcker sig ända ut till Gåsören och till fyren. Hela proceduren med att hämta in Ice Star tar cirka en timme. Ice Stars kapten känner väl till hamnen så han behöver inget lots för att ta sig in, bara att isbrytaren har rensat farleden.

Kalla nätter

–I vinter har det varit mer båtar än normalt och mycket is och den är fortfarande ganska tjock på sina ställen. Ibland får vi spola bort is mellan båt och kaj och trycka in båten mot kajen. Här inne i hamnen har vi kört upp så vi har krossat isen, men fortsätter de kalla nätterna så fryser det ihop och blir svårt att köra, berättar Björn.

– Tjusningen med jobbet är att vara ute och att båtarna kommer säkert till kaj, säger Björn och styr vidare.

Bogserbåten Baus

Har funnits i Skellefteå hamn sedan 2012. Baus byggdes i Norge 1970. Har tjänstgjort på Nordsjön och som hamnbogserare i Finland och Norge. Har en dragkraft på minst 32 ton. Har en bogpropeller på 425 hästkrafter, vilket är mycket för en båt av denna storlek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om