Glädjen i topp på Rönnskärsverken

Det gick inte att ta miste på den goda stämningen på Rönnskär efter måndagens besked om att Boliden ska investera 4,8 miljarder kronor i ett nytt elektrolysverk.

Glada besked, det tycker IF Metalls Ronnie Allzén, Linn Andersson, platschef på Boliden Rönnskär och Erik Enholm, produktionschef.

Glada besked, det tycker IF Metalls Ronnie Allzén, Linn Andersson, platschef på Boliden Rönnskär och Erik Enholm, produktionschef.

Foto: Lovisa Gustavsson

Skelleftehamn2024-03-18 20:00

– 13 juni 2023 var en sorgens dag här på Rönnskär när elektrolysverket brann ner. Idag är i stället en glädjens dag, berättar Linn Andersson, Bolidens platschef på Rönnskär.

Och produktionschef Erik Enholm och Ronnie Allzén, ordförande för IF Metall håller med.

Nu inleds projektet med det passande namnet Fenix efter legenden om Fågel Fenix som hade den märkliga egenskapen att kunna uppstå ur sin egen aska.

undefined
Genom stängslet syns kolresterna av det nedbrunna elektrolysverket. ”Det var oerhört svårt att ta in”, konstaterar Erik Enholm, produktionschef.

Intill det nedbrunna elektrolysverket, som nu håller på att rivas, ska nu ett nytt verk byggas.

– Markarbetena kommer att inledas i maj och i slutet av 2026 ska det nya elektrolysverket vara i full drift efter att ha trimmats in, säger Linn.

Efter branden har man enbart kunnat tillverka kopparanoder på smältverket, men efter att bygget är klart kan produktionen av kopparkatoder och ädelmetaller ta fart igen.

– Det är mycket kostsamt för oss att inte kunna producera kopparkatoder. Det handlar om en minskad intäkt på cirka en miljard kronor per år, vilket naturligtvis inte är hållbart i längden, konstaterar Linn.

Hon berättar att arbetet med att hitta en ny lösning påbörjades direkt efter branden.

undefined
Glada besked, det tycker IF Metalls Ronnie Allzén, Linn Andersson, platschef på Boliden Rönnskär och Erik Enholm, produktionschef.

– Men det ska erkännas att det var chockartat att se elektrolysverket brinna ner, säger Linn.

– Helt surrealistiskt, inflikar Ronnie Allzén.

– Oerhört svårt att ta in, konstaterar Erik Enholm.

undefined
Branden på Rönnskärsverken bröt ut den 13 juni i fjol. Trots en massiv räddningsinsats brann elektrolysverket ned till grunden.

De berättar att arbetat med att projektera det nya elektrolysverket varit mycket intensivt.

– Det är ingen ny teknik som ska införas så samarbetet med leverantörerna har gått smidigt, säger Linn.

undefined
Ronnie Allzén, ordförande för Rönnskärsklubben, på IF Metall. Linn Andersson, platschef och Erik Enholm, produktionschef, blickar ut över resterna av det nedbrunna elektrolysverket.

Erik Enholm konstaterar dock att det nya verket blir uppgraderat och mer automatiserat. Det blir också en annan mer kompakt layout på byggnaden.

– Eftersom automationen och digitaliseringen tas till en högre nivå kommer vi att kunna öka produktionseffektiviteten, berättar han.

I det nedbrunna elektrolysverket arbetade 70 personer. Efter branden varslade Boliden 190 medarbetare om uppsägning, men i slutänden behövde ingen sluta.

– Vi har haft en bra dialog med företaget under hela den här processen, säger Ronnie Allzén.

Erik Enholm konstaterar att man kommer att kunna köra verksamheten i det nya elektrolysverket med färre anställda.

– Men hur många det blir vet vi inte ännu, säger han. 

undefined
Ronnie Allzén ordförande för Rönnskärsklubben, på IF Metall och Erik Enholm, produktionschef, tycker att beskedet är en lättnad.

Investeringen på 4,8 miljarder, kommer delvis att finansieras av en potentiell försäkringsutbetalning med maxbeloppet 3,4 miljarder kronor. Anläggningen kommer ha en kapacitet på 230 000 ton, vilket är i linje med Rönnskärs tidigare kapacitet och befintligt miljötillstånd.

Nyheten om elektrolysverket presenterades på Boliden kapitalmarknadsdag. Där berättades även om att Boliden gjort ett betydande tekniskt genombrott där slagg från befintlig metallproduktion i smältverk kan omvandlas till cementersättning. Jämfört med traditionell cementproduktion innebär den nya tekniken att klimatpåverkan från cementframställning kan reduceras med cirka 95 procent. 

Tekniken innebär även att ytterligare metall kan utvinnas.  Patentansökningar har lämnats in och en förstudie avseende kommersialisering av produkten har inletts. Därtill påbörjas nu en förstudie, vilken beräknas slutföras under första kvartalet 2025, kring en produktionsanläggning med kapacitet för 250 000 ton per år.

Det avslöjades också andra satsningar under kapitalmarknadsdagen. Bland annat i Bolidenområdet som får förlängd livslängd. Här kommer investeringar ske i avvattnings- och pasteanläggningar för att använda anrikningssand som återfyllnadsmaterial i gruvorna Kankberg, Renström och Maurliden. Detta möjliggör att produktionen i Bolidenområdet kan förlängas med cirka tio år fram till slutet av trettiotalet.  Bolidens vd och koncernchef Mikael Staffas konstaterar att detta tekniska genombrott har potential att bli en betydande intäktström för Bolidens smältverk

Den totala investeringen i Bolidenområdet är 2,5 miljarder kronor varav merparten genomförs mellan 2024 och 2026. Genomförda tester av den nya tekniken visar på väsentligt förbättrad miljöprestanda. Tillståndsansökan kommer att lämnas in i närtid.

Bolidens investeringar förväntas under 2024 nu uppgå till 15,5 miljarder kronor, vilket är 1,5 miljarder högre än vad företaget tidigare kommunicerat. Av höjningen är cirka 1 miljard kronor relaterad till den nya investeringen på Rönnskär. Dagens beslutade investering i Bolidenområdet kommer under 2024 att uppgå till cirka 500 miljoner kronor.

Fenix

Fenix, även Fågel Fenix, är en mytisk fågel med en rad legender från olika kulturer förknippade med sig, och var en helig fågel i det forntida Egypten. Den sägs återfödas ur askan av elden den brann upp i.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!